«

»

sep 04

Påkørsel bagfra forklaret/Rearend Collisions

Hvorfor er en kollision bagrfra i en bagudvendt stol mere sikker end en frontal kollision i en fremadvendt stol?

Forklaring følger efter disse videoer og den sande beretning om Phoebe, hendes mor og hendes søn. Læg mærke til hvad der sker i kollisionsøjeblikket!

Først et par videoer fra Youtube:
Frontalkollision BMW vs Volvo ved 60 mph = 98 km/t. Bilerne er 10 år gamle

Påkørsel bagfra, sidekollision og frontalkollision:

Volvo S80 frontal test med ca. 64 km/t.

Her drejer det sig om en motorvejsulykke. Volvoen der undersøges kørte op i en varevogn, der holdt stille: En frontal kollision for Volvoen, men en bagende-kollision for varevognen. Notér hvor meget der er sket med Volvoen i forhold til varevognen. Der er stor forskel på skaderne. der vises nemlig ret tydelige billeder af varevognen osse. 14 min. lang video af Volvo, som fortæller hvad de undersøger ved en ulykke.

Opfølgningen på motorvejsulykken med Volvoen og varevognen: Her bliver påstande som” der sker ikke noget, for jeg kører godt og forsigtigt” rigtig for alvor knaldet godt og grundigt i jorden. For hvem kan nogensinde kontrollere andres kørsel????

Og Volvo markedsfører kun bagudvendte autostole 😛

Fremadvendt vs bagudvendt:

Hvis man udelukkende fokuserer på nakkebelastninger, så vil rollerne for stolene ofte være vendt om. Men placeringen i bilen er en vigtig faktor. Det bagudvendte barn på bagsædet vil typisk være placeret sådan omtrendt i midten af bilen. Det fremadvendte barn vil være placeret meget tættere på bagenden af bilen. det som sker når en bil påkøres bagfra er at bilen sættes i bevægelse fremad hvilket tager mange kollsionskræfter ud af kollisionen. I det øjeblik kollisionen sker, vil alt i bilen der påkøres bagfra flytte sig mod bagenden af bilen. De store bagudvendte stole stoppes dog tidligt i kollisionen i kraft af enten en frontbøjle op ad bagsædets ryglæn eller forankringsselerne som de fastspændes med til forsædet eller forsædets skinner.  Desuden så bliver det som vi til dagligt kender som bilens bagagerum…pludseligt lavet om til bilens “CRUMPLE-ZONE”. Oversat til jævnt dansk betyder dette, at bagenden af bilen trykkes ind af den bagfrakommende bil mens alt andet -især bagsædet rykkes i retning mod bagenden og ind i bagagerummet – altså i retning mod den påkørende bil. Om der sker noget alvorligt eller ej, kan meget vel komme an på bagagerummets størrelse.

Dermed kan skaderne på det fremadvendte barn alligevel blive værre end skaderne på det bagudvendte barn. Om nogen skade overhovedet sker. For ser man på statistikkerne over påkørsler bagfra, så tegner der sig et tydelugt billed af, at de oftest sker vd lave hastigheder i byen eller ved kødannelse på vejene. Altså ved langsom hastighed.

Two Way Elite involveret i motorvejsulykke i USA
In a Crash Today Pictures Included
My mom, DS and I were in a crash today. The car looks horrible, I can only assume it’s totaled but everyone is mostly ok, so far, I think… My mom is currently at the hospital awaiting a cat scan to make sure that her broken ribs haven’t caused any liver damage. I am going to go in tomorrow to confirm broken ribs too.

We were driving north on the freeway when a Toyota Sequoia was just stopped in the middle of the freeway. My mother was driving and she was definitely a very safe following distance behind the car. She slammed on the breaks and we were easily stopped and didn’t hit the car but all of a sudden the car behind us slammed into us thus causing us to slam into the Sequoia.

Here are some pics.

DS was in his TWE, RF. It did magnificently in the crash. The tethers are a bit frayed and so is the cover in a couple of spots. I haven’t checked over the shell. Obviously not going to continue to use it. DS has never sat FF but I had to install him FF in the tow truck to go 1 mile to get to a rest stop to wait to get picked up. (Our other choice was to wait by the side of the freeway which was DEFINITELY more dangerous than using a crashed seat for a 1 mile ride in a huge tow truck.) DS was SO funny sitting FF, I don’t think he liked it. The first thing he said was “but I can’t see you!” After his father came to get us he told him “and I sat this way in the tow truck.” When he said “this way” he held his arms out. So cute how he described it. Oh another funny he asked the state trooper if Mater was going to come and get us.

Here is DS with his new friends:


So now on to new car and new car seat shopping.

A million thanks to Child Passenger Safety Technician Phoebe for allowing me to share her story and photos on my website

Two Way Elite efter ulykken
Pics of the crashed TWE
Cause I know you all are curious…

First of all the seat naked, well as naked as it could get, the end of the harness by the hips is totally encased in the shell, guess there is no exchanging the harness.
Down to the damage


That spot on the shell

Forankringsselerne var lettere beskadigede af det enorme stræk de blev udsat for. Mærkerne efter det ses her på selve stolen.

Once again, thanks to Phoebe for sharing this.
Phoebe hjælper forældre i USA med at montere og anvende deres autostole korrekt. Det her er frugten af hendes erfaringer – en fuldstændig uskadt dreng i en rigtig god autostol.

Hvordan kunne drengen slippe uskadt fra dette??
For i princippet så burde han jo have været lige så godt/dårligt beskyttet i denne ulykke som et fremadvendt barn i en frontal-kollision
Det drejer sig om nogle ganske få faktorer:

1. Begge biler kører i samme retning, hvilket bevirker at bilerne ikke stoppes brat. I dette tilfælde holdt Phoebes bil stille, og en familie kørte op i hendes bil med høj hastighed bagfra. men i og med at bilerne netop kørte i den samme retning gjorde at Phoebes Toyota Corolla kunne flytte sig fremad. Hvilket gør at kræfterne i kollisionsøjeblikket i påkørsler bagfra reduceres kraftigt.

2. Alle de bagudvendte autostole er i udstyret med enten en frontbøjle eller to ekstra-seler, som forhindrer stolene i at blive slynget fremad – dvs. mod bagenden af bilen. Dette bevirker at de kræfter barnet udsættes for – osse Phoebes søn i kollisionsøjeblikket reduceres yderligere. De stoppes tidligt, og dette reducerer kraftpåvirkningen på hals, hoved, nakke og maveregionen.

Britax Two WaY Elite var korrekt anvendt og korrekt monteret!!!! Den monteres med bilens sele og to ekstra seler.

Derfor slap drengen helt uskadt fra ulykken.


Two Way Elite i en Peugeot 307SW i oprejst position.

Endnu et uskadt barn
I en højhastigheds påkørsel bagfra fart ca 80 km/t.

1. Bakovervendt sete gjorde jobben sin i dag!
I dag ble vi på kjørt bakfra i ei 60 sone som begynner rett etter ei 80 sone.Og der var et kryss vi var på vei inn i.Dette fikk ikke sjåføren i bilen bak oss med seg, og kjørte rett inn i vår bil.Jeg hadde bremset godt ned, og vi ble dyttet fremover i stor fart.Bremse spor på over 10 meter.Heldigvis styrte jeg rett vei, og bort fra motsatt kjørefelt.Prinsessa vår var med, hun satt bak i bakovervendt sete, heldigvis!!!Bilen fikk store matrielle skader bak, og jeg har vondt i nakke og rygg.Og fått smertestillende og blir fulgt opp.Lykketulla er like fin.Kunne løftes hel og fin ut av bilen.Litt skremt, men det var også alt.Legene mener setet i beste fall har reddet livet hennes.Mener hun kunne ha ødelagt nakken, om det ikke var for setet.Så her er jeg enda mer sikker enn før på at vi har valgt rett sikring i bil.Og at det IKKE blir aktuelt å snu ho før hun er 3-4 år. Er så glad for at vi kjøpte dette setet, og i ettermiddag er jeg glad for at vi er like hele, og kan sitte å spise middag sammen til kvelden Jeg håper at det snart blir lovpålagt å ha barna rett vei(bakovervendt)til de er 3-4 år….! Og oppforder alle til å sikre barna på den tryggeste måten!

Tusind tak til Lea fra Norge for tilladelse til at dele hendes historie

Permanent link til denne artikel: http://www.sikkerautostol.dk/2010/09/paakoersel-bagfra-forklaret/

Skriv et svar

%d bloggers like this: