«

»

sep 04

Forbrugertests


Forbrugertests af autostole

Her et par ord med på vejen fra FORBRUKERRÅDET i Norge som har meldt sig ud af test-samarbejdet pga dårlige resultater for bagudvendte stole.

Sådan genneføres testen:

http://www.xn--forbrukerrdet-yfb.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/14.slik-gjennomf%C3%B8res-testen

Dette er ICRT:

http://www.xn--forbrukerrdet-yfb.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/15.dette-er-icrt

De sikreste typer autostole

http://www.xn--forbrukerrdet-yfb.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/7.hvilke-typer-barneseter-er-aller-sikrest

Hvorfor får bagudvendte autostole ofte en dårlig karakter:

http://www.xn--forbrukerrdet-yfb.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/8.hvorfor-f%C3%A5r-de-bakovervendte-s%C3%A5-d%C3%A5rlige-resultater

De bedste mærker: Læs delen om Besafe:

http://www.xn--forbrukerrdet-yfb.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/5.de-beste-barnesete-merkene

8. BeSafe

 

[notice]

Med sine 57,3 poeng ender norske BeSafe opp et godt stykke over snittet på 54,4, men må likevel nøye seg med en åttendeplass. Hvorfor går det ikke bedre med det HTS-eide merket BeSafe?

Jo, først og fremst fordi BeSafe flere ganger har blitt straffet hardt i testkriteriet «risiko for feilbruk». Dette rammet både de bakovervendte modellene Kid og iZi Kid i mai 2005 og kombimodellen iZi Combi X2, som ble testet i oktober 2009. I tillegg viste det seg at iZi Combi X2 gjorde det dårlig i frontkollisjonstesten når det var montert fremovervendt. Grunnet veto-karakter-systemet endte derfor modellen opp med bare 27 poeng. Hadde det ikke vært for disse resultatene, hadde BeSafe endt opp med et snitt på 64,4 poeng.

[/notice]

 

 

Forord:

Det er vigtigt at få med at resultaterne af forbrugertests skal ses som et fingerpeg og ikke det gyldne svar på hvilke stole der er bedst. det lyder jo mærkeligt. men der er en årsag til at man går op i hvilke biler der udvælges til testene.

årsagen er at testresultaterne kan være forskellig fra bil til bil og testdukke til testdukke.

På solidt dansk betyder det følgende:

– Testresultaterne kan ikke overføres 100% fra testen til dig som forbruger med mindre du har den samme bil, bygget samme årstal, og har et barn på samme størrelse som testdukken.

 

Desuden er det en forudsætning for kollisionsresultaterne, at stolen er rigtigt monteret og korrekt anvendt. laver man fejl i en af delene eller begge med sin egen fine nye autostol, så skal man se bort fra testresultaterne .. herunder resultaterne i Brugervenlighed. I sidstnævnte katagori kan man også se bort fra et evt dårligt resultat hvis stolen har fået stryg i den katagori, men man selv kan gøre det hele rigtigt der. Læs videre om hvorfor i Brugervenlighed

 

Et skræmmende tal fortæller os at hele 75% laver fejl i enten den ene eller den anden del eller begge dele … og uden at vide det.

 Isofix løser langt hen ad vejen problemet med fejlmonteringer. men det løser intet i forhold til anvendelse.

 

Hvilken gruppe stole gennemgås her? 

Kun stole i mellemgruppen. Det er nemlig rimeligt simpelt, hvad man skal vælge i de to andre klasser, nemlig Nyfødt og Bæltestole. Det er stolene i mellemgruppen der ”driller” mest.

Hvem udfører testene?

Kollisionstestene  og skadelige stoffer: 

Udføres udelukkende af ADACs personale. Disse tests er Objektive. Disse ting kan nemlig MÅLES med testdukker, computere mv.

 

Brugervenlighed mv:

testes af personalet og af 2-3 børnefamilier. Disse tests er udelukkende Subjektive. Dvs. At kunpersonlige meninger tæller her.

 

Hvilken type kollisioner testes de i?

Frontal og side kollision. Det vil sikkert komme bag på en del, at ingen af stolene testes i kollisioner bagfra. Det er der faktisk gode grunde til. Men det er et kapitel for sig.

 

Hvordan testes de?

Stolene testes i alle de monteringsmuligheder producenten foreskriver i brugermanualen.

Specifikt for de større bagudvendte stole: Skal stolen ifølge producentens anvisning monteres med kontakt til forsædet, monteres stolen så. 

Skal/kan stolen monteres fritstående, fjernes forsædet fra testkarosseriet. (Eks: Britax Multi-Tech)

 

Hvor  i bilen testes stolene?

Alle stolene testes på bagsædet.

 

ICRT

Testen opdeles i 4 hovedgrupper, som har undergrupper.

 

Testdukker:

Q0 = Nyfødt.  Vægt:  3,4 kg

Q1 = 9 mdr-1 år. Vægt: 9 kg

Q3 = 3 år. Vægt  14½ kg

Q6 = 6 år Vægt: 23 kg

P10 = 10 år. Vægt 32 kg

 

Tests af isofix fremadvendt stol 9-18 kg

Frontal: Q1 + Q3

Sidekollision: Q1 + Q3

Testes med isofix-montering

Testes i selemontering hvis den byder denne mulighed.

 

Tests af selemonterede fremadvendt stol 9-18 kg:

Frontal: Q1 + Q3

Sidekollision: Q1 + Q3

 

Tests af fremadvendt stol til 36 kg:

Frontalkollision med 5-punktssele eller pude: Q1 + Q3

Som bæltestol: Q3 + P10

Sidekollision med 5-punktssele eller pude: Q1 + Q3

Som bæltestol: Q3 + P10

 

Tests af bagudvendt stol med Isofix til 18 kg:

Frontal: Q1 + Q3

Sidekollision: Q1 + Q3

Kan stolen ikke indstilles til hvileposition, testes den med den største testdukke, den er godkendt til. Dette gælder kun når den testes i bagudvendt position i frontalkollisionen

 

Tests af bagudvendt stol med selemontering til 25 kg Bagudvendt montering:

Frontal:  Q6

Sidekollision: Q3 + Q6

Kan stolen ikke indstilles til hvileposition, testes den kun med den største testdukke, den er godkendt til. Dette gælder kun når den testes i bagudvendt position i frontalkollisionen.(Eks:. Britax Multi-Tech)

Tests af bagudvendt stol med selemontering til 25 kg fremadvendt montering:

Frontal med 5 punktssele: Q1 + Q3

 

Frontal som bæltestol: Q3 + Q6

Sidekollision med 5-punktssele: Q3

Sidekollision som bæltestol: Q3 + Q6

Stolene testes i alle vægtklasser den er godkendt til med eller uden hvileposition (Eks: Britax Multi-Tech)

 

VETO-Karakterer:

Flere af testkriterierne har en begrænsende effekt. Det betyder at karakteren som gives i disse tests for  afgørernede betydning for det endelige test-resultat. Således forhindrer en dårlig VETO-karakter stolen i at opnå et godt samlet resultat i den enkelte gruppe – feks i ”Sikkerhed”. Et dårligt delresultat vil så igen påvirke det endelige resultat i negativ retning.

Sagt på rent dansk, så betyder VETO at feks en dårlig karakter i en hovedkatagori vil overskygge de gode karakterer stolen måske har opnået indenfor samme katagori. Dermed får den dårlige karakter  en afgørerende gennemslagskraft i den totale pointsum stolen tildeles. Modsat vil gode karakterer have den modsatte effekt.

 

1:

Sikkerhed: (VETO = 50%)

 

Frontalkollision: (VETO = 40% af Sikkerhed): 

64 km/t

 

Sidekollision: (VETO = 40% af Sikkerhed):

Bilens karosseri køres skråt ind i en stillestående barriere 28 km/t

 

Sædets konstruktion (VETO = 20% af Sikkerhed):

Herunder ligger: Bælteføring og Sidevejs stabilitet:

 

Bælteføring (50% VETO af Sædets Konstruktion): 

skal forstås hvor enkelt det er at føre sikkerhedsselen igennem stolen.

 

Sidevejs stabilitet:

Her skal forstås hvor stabilt  stolen kan monteres i bilen. Andre ville bruge sætningen hvor fast den kan monteres.

En fremadvendt stol monteres med hele ryggen mod bilsædets ryglæn – heraf stabilitet.

 

En større bagudvendt  stol som monteres med sikkerhedsselen, skal yderligere monteres med to forankringsseler og et støtteben, og helst ligeledes i berøring med forsædet eller panelet foran for yderligere støtte. (Eks. Britax Multi-Tech)

 

Kan der rettes op på dårlige karakterer i kollisionstestene?

Scorer en stol en dårlig karakter i kollisionstestene, frarådes stolen helt, da det vurderes resultatet ikke kan forbedres uanset hvad man gør. Som forbruger skal man nemlig have for øje at resultatet er baseret på at stolen er korrekt monteret og korrekt anvendt.

For fremadvendte stole er der intet at stille op.

For en bagudvendt stol, som monteres med sikkerhedsselen kan man kan faktisk gøre noget. Til montering på bagsædet kan man jo feks. Undlade at fjerne forsædet fra bilen!!! Hvorfor det fjernes er ikke godt at vide, for INGEN uden for testlaboratoriet kunne finde på at gøre at fjerne forsæderne. Det er møgbesværligt og smadder upraktisk. Alle stolene testes kun på bagsædet. Støtten som en bagudvendt stol opnår  ved montering med kontakt til forsædet (hvilket anbefales af eksperter) er ringere end støtten ved montering på forsædet op ad bilens frontpanel. Dette er en rigid struktur i bilen som giver særdeles god støtte. At støtten via forsædet er ringere skyldes at forsædet omed det begrænser stolens rotation mod front af bilen noget, så bevæger forsædet sig også i den retning.

 

Sædets Konstruktion (VETO: 20% af Sikkerhed):

 

Bælteføring (VETO = 50% af sædets konstruktion)

Her skal forstås hvor nemt eller svært det er at føre sikkerhedsselen igennem, for at montere stolen.

Her er der ikke den helt store forskel på stolene. Stole med kollisionspude er nemmest og scorer også derefter her. Det er en smule mere besværligt med de andre

 

Sidevejs stabilitet (VETO 50% af Sædets Konstruktion): 

Her ses der på, hvor nemt det er at flytte stolen side til side. Her har samtlige fremadvendte stole den fordel, at de monteres med hele ryggen mod bilsædets ryglæn – deraf en god  støtte. Her er det lidt anderledes fat med de store bagudvendte stole – specielt hvis de ifølge producenten kan monteres uden støtte af forsædet. Monteres de med sikkerhedsselen har de brug for yderligere to seler, som fastgøres til enten forsædet eller bunden af bilen – oftest forsædernes skinner. Der ud over bruger alle pånær to et støtteben. Har stolen isofix, vil der være en stor bøjle foran istedet for ekstra seler. Disse elementer giver allesammen god støtte. Men da de fleste bagudvendte stole (inkl. Britx Multi-Tech) kan monteres fritstående vælger man at gøre ekstra meget ud af at dette kommer til at ske, ved at fjerne forsæderne.

 

I Lige netop denne katagori af gruppen Sikkerhed, klarer de fremadvendte stole uden isofix med koollisionspude foran sig mindre godt. Men der kan ikke gøres noget ved det.

 

Begrænsninger:

Som ved så meget andet, har disse forbruger tests af autostole begrænsninger. Man tager ikke og kan heller ikke tage den menneskelig faktor i betragtning. Med det skal forstås, menneskets reaktionsmønster i kollisioner.

 

Feks. Ved man at de fleste bremser bilen op lige inde en side-kollision sker. Dette medfører helt uundgåeligt at de fremadvendte børn ryger i retning fremad, ind i selen eller kollisionspuden og ud af stolens beskyttende sider. Et bagudvendt barn bliver deriod presset ind i stolen.

 

Der ud over kan ikke alt måles i en testdukke. Man ka måle nakkebelastninger i Q-dukke serien. Men man kan ikke måle evt. Belastninger på feks

maveregionen.

2. Brugervenlighed og komfort (VETO: 50%)

Det er her der uddeles subjektive resultater. Det er også her  få tyske småbarnsfamilier kommer ind i billedet.

Det er værd at nævne at, tyskerne har haft fremadvendte stole på markedet i mange år. De bagudvendte stole eksiterer stort set ikke dernede – nøjagtig som herhjemme. Dermed sagt at de  med stor sandsynlighed har nemmere ved at gennemskue alt ved en fremadvendt stol. De er IKKE vant til de bagudvendte stole efter babystadiet. Kendskabet til disse stole kan ligge på et sandkorn.

 

VIGTIGT at huske på er at man kan se bort fra en dårlig karakter i alle dele af denne katagori hvis man har styr på det – feks. Katagorien ”risiko for fejlanvendelse,montering, pladsbehov, komfort osv. Hvis man har 100% sikkert styr på monteringen, anvendelsen og iøvrigt stolen ikke tager for meget plads ifølge en selv. Det samme gæder selvfølgelig de andre katagorier. Og det gælder selvfølgelig for både fremadvendte og bagudvendte stole.

 

En anden vigtig ting at få med er at stolene er tested i 4 bilmodeller: Resultaterne gælder faktisk kun for netop disse bilmodeller, som er bygget i det samme år som dem der er brugt i testen. Der kan være stor forskel på feks. En SEAT Leon fra 2002 og en SEAT Leon fra 2012. De deler faktisk kun navnet. Alt andet er forskelligt. Men man skulle tro at de var ens. Sådan er det med biler.
Hvilket årstal bilerne er fra kan have en stor og afgørerende betydning for netop denne del af testen. I selve kollisionstesten er den mindre betydelig. Her går man nemlig ud fra at stolene er korrekt monteret og korrekt anvendt. Så der har bilens år mv.  ikke den store betydning

 

Risiko for fejlanvendelse (VETO 30% af Brugervenlighed):

Her skal de ansatte og forældrene først

vurdere hvor nemt det er at montere stolene rigtigt blot ved at følge illustrationerne på selve stolene. Dernæst skal de gøre det samme, men denne gang med brugermanuelen.  De skal dermed vurdere risikoen for at stolen kan fejlmonteres. Ydermere skal de vurdere risikoen for at barnet spændes forkert fast i stolen.

 

Lets face it: Det er nemmere at montere en fremadvendt stol. Der er nemlig oftest færre trin i monteringen og den er lettere at overskue. De bagudvendte stole der monteres med sikkerhedsselen får alle mange stryg her. Der er som før nævnt flere trin i monteringen. Dermed øges risikoen for fejlmontering, med mindre man har sat sig godt ind i den.

 

Hvor nemt er det at sætte barnet fast i stolen og løsne dem igen?(VETO: 16% af Brugervenlighed): 

Her vil der for meste ikke være en forskel. Det skulle lige være mht. Stolene med kollisionspuden. De er lidt nemmere at sætte barnet fast i samt løsne igen.

 

Montering af stolene (VETO 16% af Brugervenlighed):

herunder forstås hvor vanskeligt det er at montere stolene godt nok fast i bilen.

Denne katagori falder oftest godt ud for de fremadvendte stoles vedkommende. Årsagen er allerede nævnt.

 

Det modsatte kan siges om de bagudvendte der monteres med sikkerhedsselen. De er lidt mere ”nørklede” . Men når de står godt nok fast, så gør de det i en sådan grad at bilen vugger med, når man hiver i stolen side til side ved selve sædedelen.

 

Tilpasning til barnets størrelse (VETO: 8% af Brugervenlighed): 

Her skal forstås hvor let det er at indstille stolens selehøjde og evt. Hovedstøttehøjde efterhånden som barnet vokser til. Typisk vil fremadvendte og bagudvendte stole ligge lige her.

 

Brugsanvisningen (VETO: 8% af Brugervenlighed): 

Hvor nem er brugsanvisningen at følge?

 

Barnets plads i stolen (VETO: 8%): 

hvor god plads har barnet i stolen, når det er rigtigt fastspændt? Her tænkes hvor længe stolen vurderes til at kunne rumme barnet i højden og bredden.

Også her ligger fremadvendte og bagudvendte nogenlunde lige.

 

Stolens pladsbehov i bilen (VETO: 4% af Brugervenlighed):

Dette gælder primært mod fronten af bilen, men også i bredden.

Her vinder de fremadvendte typisk over de bagudvendte stole. Det er dog vigtigt at have for øje at pladsbehovet skal ses ud fra den enkelte person og familie. De fremadvendte stoole har typisk 2 slags pladsbehov:

A: det rent fysiske som ses når stolen sættes i bilen.

B: Det usynlige som kun viser sig ved en evt kollision.  I e frontalkollision feks. Er stolene lavet til at barnet kan rotere fremad mod fronten af bilen med op til 55 cm. HVIS stolene er rigtigt monteret og rigtigt anvendt. ER de ikke det, bliver rejsen somregel længere end 55 cm, og det kan få alvorlige konsekvenser.

 

De bagudvendte stole har 1 slags pladsbehov. Det er det man ser når stolene sættes i bilen. I de alvorligste typer kollisioner fanges barnet af stolenes ryg. Ofte vurderes det at der er behov for en stor bil til disse stole. Dette er midlertig IKKE tilfældet. Det handler  derimod om dem som skal sidde foran (eller bagved) samt bilens indretning.

 

Barnets siddestilling (VETO 4% af Brugervenlighed):

Her drejer det sig om benpladsen til barnet.

Oftest scorer fremadvendte stole gode point også gode point her.

De bagudvendte får ofte en dårlig karakter. Benpladsen for barnet varierer i denne type stol. Nogle har god benplads og andre ikke så god. Men børn er bløde og sidder komfortabelt i stillinger som ser ubehagelige ud for voksne.

 

Komfort (VETO: 4% af Brugervenlighed):

Lår og benstøtte: (VETO: 33% af Brugervenlighed).

Stolens polstring (VETO: 33% af Brugervenlighed)

Barnets udsyn (VETO: 33% af Brugervenlighed)

Der er stor forskel mellem fremadvendt og bagudvendt mht. Barnets udsyn. Hvoraf de fremadvendte oftest løber af med sejren.

 

Midlertid er det sådan at en del af de bagudvendte stole giver et godt udsyn gennem bagruden foruden sidevinduerne. Nogle stole – herunder Multi-tech starter dog længere nede og denne panorama-udsigt lader så vendte lidt på sig. Typisk vil barnet dog kunne se fint ud af sideruderne samtidig med fremadvendte børn.

 

Rengøring og finish: Hvor nemt er det at fjerne betrækket og sætte det på igen? Hvor let er stolene at vaske af. Hvilken slags kvalitetsindtryk giver stolene?

 

Her er der ingen forskel.

 

3. Farlige stoffer (VETO: 0%). Her testes stolene for farlige kemikalier på de dele som e i direkte kontakt med barnet. VETO er 0%. Men får stolen en dårlig karakter, vil denne karakter få direkte indflydelse på stolens samlede antal point. Dvs. Den pointsum forbrugeren kan se.

 

ECE testen og I-Size stole
En grundig gennemgang af ECE.
Dokumentet findes ikke direkte på webben, men skal hentes ned til PC. Søg på:
Regulation No. Synthesis DRAFT 2009_12 I-SIZE

UNIFORM PROVISIONS CONCERNING THE APPROVAL OF ISOFIX Integral CHILD RESTRAINT SYSTEMS USED ONBOARD OF MOTOR VEHICLES.

Pointdeling

 

[notice]

Fra Forbrukerrådet i Norge
Advarer mot kompromisser

I tidligere publikasjoner av testene har barnestoler som kan brukes på flere måter og i flere vektklasser blitt presentert med resultat for hver klasse og bruksmåte. Denne gangen er en barnestols dårligste resultat blitt stående som testkarakter.

Forbrukerorganisasjonene vurderer at kombiseter har høy risiko for feil montering eller uriktig bruk fordi de skal kunne monteres på forskjellige måter avhengig av barnets alder og vekt. Seter som skal dekke flere vektklasser innebærer også kompromisser. Man bør regne med å trenge tre barnestoler før barnet er ferdig med å sikres med spesielt utstyr, og ikke la seg friste av stoler som skal dekke flere vektklasser.

Bare bakovervendte stoler får toppkarakter
Et eksempel fra denne testen er Besafe IZI Combi X2 for barn fra 0-18 kg som er testet i denne runden. Denne stolen kan monteres bakovervendt, eller forovervendt fra barnet veier 9 kg. I testene er sikkerheten god når det brukes bakovervendt, men dårligere ved forovervendt montering. Foreldre som bruker denne barnestolen bakovervendt, og har forsikret seg om den er riktig montert, trenger derfor ikke bli bekymret over at stolen får karakteren middels når den brukes forovervendt. Det samme gjelder barnestolen Multitech fra Britax. Begge disse stolene gir god sikkerhet når de brukes bakovervendt og er korrekt monter, i følge testen.

Forovervendte stoler for små barn (ett til fire år) kan ikke få toppkarakter, fordi de trekkes for høy skaderisiko i frontkollisjoner. Testene til forbrukerorganisasjonene er gjennomført på samme måte siden 2007 – og mange av stolene testet siden da er aktuelle nå

[/notice]

 

Testresultater for bagudvendt montering endelig udgivet.
En anden ting som er værd at nævne mht. til stolene der er godkendt til 25 kg er at de kun testes med en 23 kg testdukke bagudvendt. Q6 dukken vejer ikke bare 8,5 kg mere end Q3 dukken som stolene til 18 kg testes med. Den er osse væsenligt større i det hele taget.

Her kommer testresultaterne fra Norge. Nordmændene har på opfordring fra forbrugere skilt resultaterne for bagudvendt anvendelse ud fra fremadvendt montering:

http://forbrukerportalen.no/Tester/2010/bilbarneseter_mai_2010_utfyllende_om_tidligere_testede_seter?expandedtopic=1274169174.51

Testdukker:
Testdukke Q0 Q1 Q1.5 Q3 Q6 P10
Vægt [kg] 3,4 9,6 11,1 14,5 23,0 32,0


Britax Multi-Tech 9-25 kg vist på billedet her, fik karakteren lige under middel. ikke desto mindre har netop denne stol uofficielt bestået den svenske Plus Test . Den har ikke bestået officielt fordi den kan vendes fremad.

Permanent link til denne artikel: http://www.sikkerautostol.dk/2010/09/testresultater/

11 kommentarer

Spring til kommentar-formularen

  1. Jeanette

    Hej Lena
    Tak for sidst, det var sørme godt, at du fik vist os hvordan man monterer stolen, for der var chokerende ringe viden på området i butikken, hvor vi nu

  2. Jeanette

    Hej Lena
    Tak for sidst, det var sørme godt, at du fik vist os hvordan man monterer stolen, for der var chokerende ringe viden på området i butikken, hvor vi nu har købt en stol!!!
    Ved du om Besafe izi combi x? kan monteres i begge veje med isofix, eller o

  3. Lena

    Ikke med Isofix begge veje. Kun isofix bagudvendt og med bilens sele fremadvendt. Den hedder X3

  4. Jeanette

    Multi-tech: http://forbrukerportalen.no/produkter/20237/

    1. Lena Larsen

      Og glete lige at skrive at midtersædet osse er ganske godt. Her kan stolene placeres længere mod fronten af bilen og selvom støtte fra forsæderne helt eller delvist forsvinder, så er bagudvendt på denne placering i bilen meget mere sikker end fremadvendt.

      det som gør den store forskel på bagudvendte og fremadvendte stole er den retning de monteres i. Så sikkerhedsmæssigt set er der stort set ingen forskel på de bagudvendte stole mht. sikkerhed.

      Håber svarene giver ro i sindet.

      Lena

  5. Lena Larsen

    Hej Jeanette,

    Resultatet der skal faktisk tages med et gram salt. årsagen til det er at sikkerhedsselen faktisk var anlagt forkert samt at forsædet var blevet fjernet. bagudvendte stole skal helst stå ind til enten dashboard eller forsædets ryglæn (læs: IKKE lænes/presses op af med mindre det er en stol uden støtteben).

    man kan roligt anvende stolen. Den har endda MEGET lang anvendningstid bagudvendt – specielt hvis den monteres på forsædet.

    Uanset hvad så er et barn i denne stol betydeligt bedre beskyttet end det ville have været i selv en Kiddy Pro.

    Du kan iøvrigt læse indlægget om isofix vs sikkerhedssele i “Montering”. Det kommer fra en mand med mange års erfaring indenfor netop dette område.

    Lena

  6. Jeanette

    Hej Lena,

    Tack för ditt svar! Jag har själv en Multi-tech och känner mig trygg med den. Säkerhetsvitsordet var 3,5 av 5 och det är, som jag förstått, riktigt bra för en stol som testas med den 23 kg tunga krockdockan. Jag skickade egentligen bara länken för att visa att krock-testerna ännu finns kvar på den norska sidan. Tack för en jättefin sida om bilstolar!

    Jeanette

    1. Lena Larsen

      Hej Jeanette,

      Tak for linket. Man kan desværre ikke længere komme til at se testresultaterne, hvis man bor i et andet land.

      heldigvis har jeg prinetet dem alle ud og har testresultaterne liggende på pc. jeg anede faktisk ikke at linket ikke kunne bruges længere. det har jeg fundet ud af idag. mange misforstår med god grund hele bagudvendt vs fremadvendt problematikken pga testresultater. Så jeg uploader alle de ulykker jeg kan finde.

      1. Jeanette

        Från Finland kommer jag till de enskilda testresultaten på den norska sidan, men indexsidan kan man inte se. Så bara den som råkar ha sparat de direkta adresserna till varje sida kan se testresultaten. De här testresultaten borde ju vara tillgängliga för alla som ska köpa bilstol! Inte bara i Norge. Jag måste se om det skulle gå att få Autoliitto att publicera dem också. (De brukar ha viss information enbart för sina medlemmar så kanske det redan finns?)

  7. Jeanette

    Jag ser att jag läst här tidigare, men du har visst uppdaterat? Länkar gärna om jag får 🙂

    1. Lena Larsen

      Hej jeanette

      selvfølgelig må du linke

Skriv et svar

%d bloggers like this: