«

»

nov 19

Fremadvendt autostol – er der plads til den i bilen?/Forward Facing Car Seat – Is There Room For it In The Car?

Ja, det lyder som en joke og de fleste ville nok sige eller tænke “Ja selvfølgelig er der det. Hvorfor stille sådan et spørgsmål?”. Her er årsagerne til at jeg spørger:

1. Vidste du at ALT på barnet som IKKE er holdt tilbage af 5 punktselen eller en pude slynges fremad med en kraft svarende til barnets vægt x bilens hastighed inden kollisionen?

2. Vidste du at ECE R 44 lovsættet som er hele grundlaget for tilvirkningen af autostole tillader følgende mm fremad rotation af barnets hoved:

– Isofixstole: 500 mm fra vertical linje

– Stole uden isofix: 550 mm fra vertical linje.

Det er der ikke ret mange der er klar over. Ydermere tænker kun de allerfærreste over at barnet faktisk slynges fremad i både frontal og sørme osse side-kollisioner. Rigtig mange sidekollisioner har et frontal momentum fordi bilerne er i fart fremad og fordi føreren af bilen ofte stiller sig på bremsen.

Så de fleste spænder den fremadvendte autostol på bagsædet eller forsædet og gør sig det behageligt på det ledige sæde enten foran eller bagi.

der bør med andre ord være over

– 500 mm til forsædet eller dashboard fra vertical linje for isofix-stole

– 550 mm til forsædet eller dashboard fra vertical linje for stole uden isofix.

For kort afstand kan betyde alvorlige hovedskader og kompressionsskader på nakken for fremadvendte børn – særligt hvis stolen enten er forkert anvendt eller forkert monteret eller begge dele. Dette er ret ofte årsag til alvorlige til dødelige skader på hals og nakke hos børn i fremadvendte autostole. – foruden risikoen for alvorlige til dødelige skader ved blot at blive slynget fremad.

En bagudvendt stol eliminerer nødvendigheden for sådanne målninger. med en bagudvendt stol er der taget højde for dette, så målning er unødvendig. barnet gribes af stolen. Her skal man kun tænke på ikke at lægge stolen i hvilestilling når barnets hovedet begynder at stikke op.

Før du begynder at skælde ud på personalet bag ECE R 44 lovgivningen for autostole så vel som fabrikanterne af autostole: De kæmper en brav kamp for at mindske netop dette problem. indtil videre er det blevet til fodpropper og TT = Top Tether, som foruden at reducere den fremadvendte bevægelse – osse forbedrer installationen af autostole.

Og det er og bliver en kamp, bla. fordi SÅ mange laver ovennævnte fejl af ren uvidenhed. Men uanset hvordan de bærer sig ad og hvilke  fremadvendte autostole der produceres, så vil tyngdeloven ALTID være imod de fremadvendte autostole.

It sounds like joke doesn´t it? Most people would think or even say: “Ofcause there is. Silly question”. These are the reasons that I´m asking this:

1. Do you realize that everything on a child that is NOT restrained by a 5 point harness or a bar will be thrown forward with a force equal to the weight of the child multiplied by the speed the car was going at prior to impact? Much the same thing goes for most side impact collisions.

Most people are not aware of this

2. Did you know that the ECE R 44 Regulation, allows for the child´s head to move forward:

– For Isofix seats: 500 mm = 50 cm from vertical line.

– For seatbelt installed seats: 550 mm or 55 cm from vertical line.

The ECE R 44 Regulation is the entire set of rules that car seat manufactorer must follow from A to Z when making a new car seat.

Most aren´t aware of these things and most don´t think about the movement of the child in both frontal and side impact collisons even. Side collision have a frontal momentum due to the fact that both cars are going forward and the fact that many drivers stomp on their brakes.

SO, most people just put the car seat on the backseat or the front seat and make themselves comfortable in front of it or behind it.

In other words, there should be more than:

– 500 mm distance from the back of the car seat to the front seat or dashboard for an isofix seat.

– 550 mm distance from the back of the car seat to the front seat or dashboard for non-isofix seats.

If the distance is too short, then the child might suffer severe to leathal injuries to the head and/or neck through contact with the structure in front of it. The risk is ofcause higher if the car seat is not correctly fitted, correctly used or both. This is in fact too often the case. Then there is the risk of internal decapitation from the force of the crash. But this is not what´s being “debated” here.

This is one more way that a rearfacing child car seat outperforms any forward facing configuration. Smply by completely ignoring the forward rotation and head excursion issue in the most serious types of crashes. There is no need to meassure anything here. All there is to consider is the recline postion when the child´s head starts to crown.

Now, before you start yelling at the persons responsiable for the ECE R 44 regulation as well as the car seat manufactorers: They are constantly struggeling hard to find a better way of protecting children in forward facing car seats. They have been struggling with this for years. However, no matter what seat is produced and what becomes the law, the laws of physics will ALLWAYS work against forward facing child car seats.

Permanent link til denne artikel: http://www.sikkerautostol.dk/2010/11/fremadvendt-autostol-er-der-plads-til-den-i-bilenforward-facing-car-seat-is-there-room-for-it-in-the-car/

4 kommentarer

Spring til kommentar-formularen

  1. Vicki

    Hej,

    jeg forstår ikke, hvad der er for en vertical linje man måler nedenstående fra, vil I uddyb?

    (500 mm til forsædet eller dashboard fra vertical linje for isofix-stole)

    (550 mm til forsædet eller dashboard fra vertical linje for stole uden isofix)

    Tak

    Mvh Vicki

    1. Lena Larsen

      Hej Vicki

      Du skal måle fra barnets pande. Dvs. du tager en tommestok, sætter denne helt ind til revenen mellem sæde og ryglæn på bagsædet eller forsædet. Du måler så lige lodret op til der hvor barnets pande ville være, laver et knæk på tommestokken og måler 50 eller 55 cm lige frem mod forsæde eller instrumentbrættet.

      55 cm for selemonterede pga, sikerhedsselen er mere eftergivende.

      50 cm for isofix fordi det er et stift system og stolene derved ikke roterer helt så langt frem.

      At stolene roterer mod fronten uanset type er uundgåeligt.

      der er en forklaring på hvad der sker i et uheld her. manden har arbejdet i branchen i over 30 år og har været chef for bla Britax
      http://www.sikkerautostol.dk/2010/09/isofix-vs-bilseleseatbelt/

    2. Lena Larsen

      Når ADAC og Tænk bedømmer deres bedømmelser om pladsbehov i bilen, så medregner de IKKE barnets og stolens rotation mod fronten af bilen. der sættes en testdukke eller et barn ind i stolen.

      Størstdelen af skader på små børn i trafikken er hoved og nakkeskader samt skader i ansigtet. En af årsagerne er at forældre efterlader alt for lidt plads således at børnene kan slå hovedet imod forsædet, instrumentbrættet og deslige.

      Den slags kan helt undgås i en bagudvendt autostol. Her er der ikke behov for at udmåle noget som helst. det ER nemlig udmålt med selve autostolen.

      Dermed vil nogle af de bagudvendte faktisk kræve MINDRE plads i bilen end en fremadvendt autostol.

    3. Lena Larsen

      Og de 50-55 cm gælder kun hvis autostolen er korrekt spændt fast og korrekt anvendt. Er der fejl i en eller begge dele, vil stolene og børnene kastes endnu længere frem.

Skriv et svar

%d bloggers like this: