«

»

nov 18

I-Size – Nyt Reglement/New Regulations

New Regulation Reqirement for Child Restraint Systems

Hvad er UN R129 (I-Size)

I-Size er betegnelsen på det nye reglement som autostole til børn skal godkendes efter. Reglementet har den officielle betegnelse UN R129. UN R129 bliver introduceret over en årrække på 5 år fra 2013-2018 ifølge planen. Reglementet indføres i tre omgange, hvoraf den første trådte i kraft i sommeren 2013. UN R129 (I-Size) skal på sigt erstatte det nuværende regelsæt ECE R 44/04.

I modsætning til ECE R 44 gælder UN R129 også bilerne. Det er sådan at bilindustrien ikke behøvede at rette sig efter ECE R 44 reglementet og kunne lave bilerne  ifølge det reglement der kun gælder for biler. Nu skal de til at følge UN R129 reglemenet mht børnesikkerheden i bilerne og det får bla betydning for isofix systemet og bilernes gulvkonstruktion. Dette bliver beskrevet næmere længere nede.

UN R129 kræver side-impact test i godkendelsesproceduren.

Man anvender en meget mere advanceret testdukke: Q-serien end tilfædet er med ECE R 44 godkendelsen hvor P-serien anvendes.

Nakkebelastninger bliver målt i UN R129.

Bagudvendt placering af små børn til mindst 15 måneder.

Størrelsesangivelse foruden vægt og alder

Hvad står I-Size for

I: Står for ISOFIX . ISOFIX blev opfundet i Sverige. Det blev til i et samarbejde mellem Volvo, Britax og Volkswagen. Isofix kom i de første biler sidst i 1990erne. Siden da har mange andre bilproducenter fulgt trop og systemet er nu at finde i rigtig mange bilmodeller.

Det har vist sig at ISOFIX-monterede autostole er nemmere at montere KORREKT. Korrekt er keyword her, da det er her den helt store sikkerhedsforskel på en ISOFIX-monteret autostol og en selemonteret autostol ligger lige netop her – i monteringen. 

Fejlprocenten på selemontering ligger på ca 70%

Fejlprocenten på ISOFIX-montering ligger på 2-4%

Derfor vil en I-Size autostol være en ISOFIX-monteret autostol.

Size: står for størrelse.

ECE R 44 er baseret på vægt-grænser. Men det har vist sig at skabe forvirring mht. hvornår det er sikkert at skifte autostol – feks fra autostol i gruppe 1 (babystolen)  til en autostol i gruppe 2 (mellemgruppen) og videre derfra til en selepude i gruppe 3. Resultatet har været og er stadig at forældre lader deres børn skifte for tidligt. En baby kan nemt opnå mindstevægten for fremadvendt autostol 9-18 kg i en alder af 4-5 måneder. Det er livsfarligt for barnet at sidde i en fremadvendt autostol så tidligt. det er også forbundet med livsfare for barnet at skifte til en selepude hvis de ikke er lange nok til at sikkerhedsselen kan forløbe korrekt på dem.

Derfor er en af ændringerne i UN R129, at autostolene er baseret på barnets stående højde og alder. Vægten er gået i baggrunden. En I-Size autostol vil være produceret ud fra en ny stomme (størrelsanordning) der hver især er baseret på de længste børn i den pågældende aldersgruppe:

Babystole: 83 cm svarende til de største 15 måneder gamle børn og dem med længst overkrop. Barnet skal sidde bagudvendt til mindst 15 måneder. men gerne meget længere

Autostol i mellemgruppen: 105 cm svarende til de største børn og dem med den længste overkrop på 4. man bør sigte efter mindst 4 år. Bagudvendt placering et lovkrav til mindst 15 måneder og anbefales derefter kraftigt frem til 4 års alderen.

Selepuder: Der kommere mere senere.

Vil der fortsat værre vægtangivelse?

Ja, vægtangivelse fortsætter ind i UN R129. Det gør det af hensyn til ISOFIX-systemet. ISOFIX-systemet er godkendt til en samlet vægt på 33 kg. Dvs. den samlede vægt på autostol og barnet.. Men der er forskel mellem ECE R 44 og UN R129:

ECE R44: Her er vægtangivelserne fikset:

Maksvægten på autostol må være 15 kg. maksvægten på barnet er 18 kg = 33 kg

UN R129: Her er vægtangivelsen ikke fikset.

Maksvægt på autostolen er stadig 15 kg. Men vejer autostolen mindre end det, må barnet godt veje mere end 18 kg.

 

Hvilken angivelse skal jeg først og fremmest rette mig efter?

Babystolen: Vægten. Dog bliver det et lovkrav at babyer skal sidde bagudvendt til de er mindst 15 måneder gamle. Det bliver et lovkrav når ECE R 44/04 forsvinder. Mere om det længere nede.

Autostol i mellemgruppen: Vægten. Hvis barnet stadig kan være i autostolen på højden selv når det måler 105 cm, og ikke har nået autostolens maks vægtgrænse endnu, så kan og bør barnet fortsægtte med at  anvende den pågældende autostol.

Selepude: Vægt. Denne gruppe kommer der mere om senere.

 

Hvad er forskellene på en ECE R godkendt autostol og en UN R129 godkendt autostol?

En autostol godkendt efter UN R129 er mere kompakt. Den er lidt smallere for at tilgodese behovet for 3 børn i sikkerhedsgodkendt udstyr på bagsædet af mindre biler. Der vil være flere autostole i mellemgruppen med mulighed for bagudvendt placering af børnene helt op til 4 års alderen fordi dette er langt det sikreste. Disse autostole vil også være mere kompakte mht. hvor meget de fylder mod fronten af bilen. Dette betyder typisk mindre benplads til barnet. Men vi ved at børn kan sidde behageligt og sikkert i de mest utænkelige stillinger.

En UN R129 godkendt autostol har været igennem en side-impact test i godkendelsesproceduren. Der er ingen side-impact test i ECE R 44.

 

Hvad betydning for UN R129 for bilproducenterne?

ISOFIX: Indtil nu har der eksisteret 10 forskellige isofix-systemer – deraf bil-listen til autostolene. I-Size systemet er kun en type beslag som vil komme i alle biler med I-Size-systemet. dette system vil have 3 punkter: de to metalbeslag mellem sæderyg og sæde samt endnu et beslag til top-strop – også kaldet Top tether på bagsiden af bagsæderne.

Gulvkonstruktionen: Et af formålene med at lave I-Size autostole efter en bestemt størrelse er også at støtteben bliver placeret på et bestemt punkt på bilens gulv. Dette punkt er altså et fikset punkt, hvor gulvet vil være forstærket for at kunne modstå de enorme kræfter det udsættes for med en fritstående bagudvendt I-Size autostol. Fritstående betyder at autostolen IKKE har kontakt til forsædet.

Med andre ord er I-Size autostole universelle og kan anvendes i alle biler. Der er ikke brug for en bil-liste over godkendte biler.

Kan en ECE R godkendt autostol anvendes i en I-Size bil?

ja, det må man godt forudsat at den autostolen er godkendt til den pågældende bil.

 

Må man fortsat anvende ECE R godkendte autostole?

Ja,de vil være lovlige i en årrække endnu – primært fordi der vil gå mindst 10 år og formenligt mere endnu før biler uden I-Size vil forsvinde fra vejene.

 

Unece.org

UNECE adopts three new regulations to increase the safety of drivers and passengers

Published:14 November 2012

 

 

[notice]

 Child Restraint Systems (CRS)

The main aim of the new child restraint system is to create a well-anchored seat like that of an adult, safeguarding children to the maximum degree possible in the event of a collision or of abrupt deceleration of the vehicle, by limiting the mobility of the child’s body.

The new Regulation on CRS foresees four new sets of provisions;

  • § The introduction of a simplified classification, called “ i -Size” which is based on the stature rather than the weight of the child, which was found to be more appropriate to ensure the best protection.
  • § The introduction of a side impact test procedure which will lead to a better protection of the child’s head especially for younger children. Until today, there was no dynamic test requirement for lateral impacts.
  • § The mandatory rear-facing position of children is extended to 15 months, instead of 9 months in the current Regulation.
  • § The introduction of a “support leg” which connects the child seat with the vehicle in order to create a tight and secure position of the seat during any driving condition.

[/notice]

Læs hele teksten her
Childsafety Europe
[notice]ANEC, ECSA and Euro NCAP share the view that rearward-facing travel is the preferable
way to transport children and should be encouraged for as long as possible. We especially
note the recommendation of the European Parliament “that children up to the age of three
travelling in vehicles should be secured in rear-facing child seats”iv
.
Consequently, the adoption of a new regulation on child-restraint systems (the “I-size
Regulationv
”) by UNECE (United Nations Economic Commission for Europe) World Forum
for the Harmonization of Vehicle Regulations (WP 29) at its 158th session on 14 November
2012 has been welcomed warmly by ANECvi, ECSA and Euro NCAP as progress in the right
direction. The new “I-size regulation” requires – apart from other improvements – the
mandatory rearward-facing transport of children until the age of 15 months[/notice]

 Læs hele teksten her

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Permanent link til denne artikel: http://www.sikkerautostol.dk/2012/11/i-size-nyt-reglementnew-regulations/

2 kommentarer

  1. Netta

    Hej Lena,

    jag frågade Bror Martin på Klippan om det här med 33 kg:s gränsen och hur tung stolen får vara. Han sa denna gång att stolen måste vara högst 8 kg tung, inte 10 kg för att kunna godkännas med Q6-dockan (som väger ca 23 kg). Hur det blir i praktiken – med längdangivelse istället för vikt vet jag inte, men så här sa han. Och jag frågade uttryckligen om stolen får väga 10 kg och då sa han nej.

    1. Lena Larsen

      Hmm det lyder mystisk. Til mig skrev han at den samlede vægt måtte være 33 kg og noget som jeg ikke helt kan huske. jeg kan først tjekke det imorgen.Men når stolen testes med en 23 kg tung testdukke. Så bliver den jo godkendt til 25 kg. Deraf de 8 kg maksvægt for stolen.

Skriv et svar

%d bloggers like this: