3-På-Tværs/3-Across

Det er ingen sag at købe bil og få to børn ind i den på bagsædet. Men langt de fleste forældre klør sig i håret når det tredie barn melder sin ankomst. Størstdelen af bilerne på det europæiske marked har nemlig 2½ sæde bagi. Mange går da igang med at kigge efter en ny bil med 3 fulde sæder bagi og det koster penge og tid. Men det er faktisk muligt at få tre autostole ind på tværs i de fleste biler selvom de kun har 2½ sæde bagi. det er lykkes efterhånden en del gange for mig at få sådan en kombination til at svinge på bagsædet. 

Der lægges stort set altid ud med at placere en bagudvendt autostol på midtersæde og derefter mikse de andre ind på siden af den. Det er ultra vigtigt at alle tre stole bliver monteret forsvarligt. det må ikke være sådan at den i midten feks holdes på plads af de to andre. 

Når det drejer sig om en 3-på-tværs kombination, så vil mindst en af de autostole familien allerede har være en 15-36 kg stol med høj ryg. Det andet barn kan enten sidde i en lignende stol eller en til 18 kg med pude eller sele. Først og fremmest gælder det om at finde en autostol som både passer til barn og bil samt spiller godt med de øvrige autostole i bilen. det hænder dog at 3 nye autostole bliver nødvendigt. men det er under alle omstændigheder meget billigere end en ny bil

Eftersom de voksne ikke alle er ens, børn ej heller og sågar bilerne heller ikke. Så er den løsning der findes til de pågældende familier en 100% INDIVIDUEL løsning. Man kan ikke regne med at samme løsning er gangbar for enselv og egen familie og egen bil – selvom det hele ligner. Hvad der spiller sammen i den ene bil, spiller ikke nødvendigvis godt sammen i den næste der kommer. Bil producenter ændrer løbende på deres biler. De voksne kan heller ikke forventes at have samme statur som alle andre voksne. det samme gælder børnene. 

Derfor er en afprøvning påkrævet. Der findes ganske enkelt ikke en One-Size-Fits-All løsning. Så hvad der passer vil der ikke blive svaret på hverken her eller per mail eller telefon.

 

English

Buying a car and squeeze two children into the back seats in car seats is usually not a problem. However, most parents pull their hair out when the third child is a reality. Most cars in Europe have 2½ seats in the back. So many parents start to look for a new and bigger car with three full seats in the back, which costs both money and time, completely unaware that it is possible to get three car seats into a 2½ backseats car. I have done this several times and  succesfully.

A 3-across combination will involve at least one 15-36kg booster seat with a high back in most cases. The second child can be placed in a booster seat or a car seat with a harness or an impact shield. Finding a car seat that mixes well with the other two, fits both child and car is what I go for first. Sometimes buying three new seats will be the solution. But this option is far far cheaper than buying a new car.

Most of the time I will start with installing a rearfacing car seat in the centre back seat and mix the other seats in next to it. Getting the correct installation with all three seats is very important. leaving the two on the outboard seats to hold the one in the middle in place is dangerours.

Since adult persons don´t have the same stature. Children and cars  likewise, all solutions that I find for each family is for THAT family and that family ONLY. They are all 100% INDIVIDUAL solutions. One should never expect the same solution to work well for themselves and their families as well as their car even tough everything seems the same or like it. A solution that works well in one car may not work well in the next one. Car producers alter their cars continuosly .

All this is the reason that a test fitting is mandatory. There is simply no One-Size-Fits-All solution. No solutions are given here, via email or on the phone.

 

Toyota RAV4 2004

Far: ca. 190 cm

Mor: ?

Datter 1: 5 år, 110 cm

Datter 2: 2 år, 90 cm, 12 kg

Søn: Nyfødt.

Toyta RAV4 fra 2004 er en udfordring når der skal tre ind på bagsædet. Det er den primært fordi der er hoftesele på midtersædet. Derfor er det meget begrænset hvad man kan sætte ind på midtersædet.. Det går ikke at sætte en voksenperson der, en babystol må heller ikke monteres i hoftesele og ej heller et barn på en selepude. Det eneste der kan du er en autostol som er godkendt til montering i midten af bilen med hoftesele. Der var der heldigvis få modeller der var. Men disse modeller er bagudvendte autostole. Så der har man ikke et valg om barnet skal sidde fremadvendt eller bagudvendt.. Den beslutning er dermed taget af bilen selv i det øjeblik man køber den.

 

Den næste udfordring er at finde en babystol der passer sammen med de andre på bagsædet – primært stolen i midten som skal være bagudvendt.

 

Den tredie udfordring er at airbaggen foran ikke kan deaktiveres med bilnøglen, Man skal på værksted for at få det gjort.

Med tre på bagsædet i RAV4 kan man glemme alt om brugen af bilens isofix. Bøjlerne sidder for langt inde på sædet til at det kan lade sig gøre.

Kabeltunellen i midten er god i denne bil. Den er en del af bilens gulvkonstruktion.

Der er ligeledes fine muligheder for fastgørelse af forankringsseler ind i forsæderne, i forsædeskinnerne og faktisk også i bagsædernes skinner. Vi endte med at bruge den sidste mulighed.

 

3 modeller blev afprøvet:

Duologic 2

Maxi Cosi Mobi

Britax Maxway

 

Duologic fungerede slet ikke i midten og ej heller ude på ydersæderne med en anden bagudvendt af de godkendte modeller  i midten. Den kunne ikke monteres forsvarligt i midten og på ydersæderne kom den i kambolage med Maxi Cosi Mobi og der var heller ikke plads nok. Se billeder.

Maxi Cosi Mobi fungerede godt i midten, og den bød på ok plads foran til far. Den var på nippet til at have buckle crunch, men det gik. Den bød på mulighed for anvendelse af Besafe Izi Up X3 til den store ved siden af. Så i princippet kan man have en Izi Up X3 på begge sider af denne model til. Den er fra 3½-4 års alderen og 15 kg til 36 kg, så er en selepude med ryglæn. Den fungerede også godt med en selepude fra Cybex familien selv havde med. Den fungerede ikke godt med Graco babystolen de havde med selvom den blev monteret uden basen. babystolens holdere til bærehåndtaget blev stødt af bildøren. det går ikke at fjerne bærehåndtaget da man for det første laver en uautoriseret ændring på autostolen og for det andet hjælper bærehåndtaget med at forhndre stolen i at ryge for langt op i bagsæderyggen og dermed at barnet slår hovedet ind i ryglænet.

Britax Maxway blev monteret i fuld hvilestilling og leverede rigtig god plads til far foran. Den var slet ikke tæt på Buckel Crunch. Til gengæld kunne Besafe Izi Up X3 ikke være ved siden af den. Maxway er placeret længere ind mod sæderyggen end Mobi er. Deraf forskellen på hvilken en af de to der fungerede bedst med Izi Up X3 til den store. Den fungerede heller ikke med Graco Babystolen ved siden af. problemet vard et samme som med Mobi. Til gengæld fungerede den fint sammen med familiens selepude fra Cybex.

 

Derfor blev den bedste løsning: Enten Maxi Cosi Mobi eller Britax Maxway i midten til datteren på 2 år. Selepude (nok den fra Cybex) ved siden af og en voksen på den anden side. babystolen på forsædet, hvorved far ville køre bilen på Toyota værksted for at få airbaggen deaktiveret, således at sønnen kunne sidde i sin babystol der og senere en af de to bagudvendte modeller her. ELLER Klippan Kiss 2 – her også kendt som Akta Graco Duologic 2. så de slipper for maset med forankringsseler på forsædet.

 

Toyota RAV4 2004Toyota RAV4 2004 seler 3Toyota RAV4 2004 seler 2Toyota RAV4 2004 seler 1Toyota RAV4 2004 2Toyota RAV4 2004 Duologic 1Toyota RAV4 2004 Duologic 2Toyota RAV4 2004 mobi 1Toyota RAV4 2004 mobi 3Toyota RAV4 2004 mobi 4

VW Passat Sedan

Endnu et bevis på at man ikke partout behøver at skifte bilen ud med en ny bil med 3 fulde sæder fordi barn nr 3 melder sin ankomst.denne familie havde en søn, en datter og ventede deres 3. barn.

Far: ca 180 cm

Mor: ca 175 cm

Dreng: 3 år, ca 90 cm og 13 kg

Datter: 1 år ca 80 cm

Nyfødt

 

De ønskede en opsætning med to børn på begge ydersæder bagi og en voksen i midten. Sønnen skulle på forsædet i en bagudvendt autostol. Før nogen siger “uansvarlige forældre” så vil jeg sige at forsædet er et meget sikkert sted at anbringe et større barn i en bagudvendt autostol. For det første så tager instrumentbrættet rigtig godt fra i en kollision. For det andet giver det god plads på bagsædet til en bagudvendt stol lige bagved. Det eneste man lige skal overveje er hvor godt man kan koncentrere sig om kørslen og om der skal et ekstra sidespejl på. For det andet så er vores statistikker baseret på fremadvendte autostole og ikke bagudvendte.

Drengen skulle sættes i en til 25 kg. Britax Multi-Tech er et godt bud på en autostol til forsædet:Udsynet til sidespejlet er ofte fint. Det er en stol med lang anvendningstid. og den er nem at montere – selv på forsædet. Den monteres helt ind til instrumentbrættet. benpladsen til sønnen sættes efter hvor meget plads autostolen bagved skal bruge. Man lægger bare ryglænet ned så det passer.

Forankringsselerne monteres ind i selve forsædet. Vær opmærksom på at de skal uden om den bøjle der anvendes til at skubbe sædet frem og tilbage. Det gik ikke at ,montere dem i skinner foran, så de måtte monteres bagved og føres under forsædet.

Bagved monteres der tetherloops i skinnerne da det ikke går an at montere forankringsseler i skinner deromme en gang mere. Disse følger med Maxi Cosi Mobi.

Til den nyfødte monterede vi Akta Graco Duologic 2 (Klippan Kiss 2) i midten med sikkerhedsselen. Duologic har et horn i begge sider på basen. Derfor blev Maxi Cosi Mobi sat ved siden af. Den går nemlig flot forbi de to horn på Duologic og dermed er der plads til Mobi ved siden af den i denne bil. Mobi leverer også rigtig god plads til barnets ben. Der var masser af plads til Mobi med Multi-Tech på forsædet. Og der var ogsp rigelig benplads til sønnen i Multi-Tech selvom Mobi er ret pladskrævende. Netop Mobis pladsbehov og gode benplads til barnet var en force og ingen ulempe idag.

På den anden side blev der fin plads til en voksen.

Det gik også fint med at montere deres maxi cosi mobi babystol med selebase i midten ved siden af Mobi

VW Passat Sedan Forankringsseler forsæde 1VW Passat Sedan Forankringsseler forsæde 2VW Passat Sedan Multi tech 1VW Passat Sedan Mobi 1VW Passat Sedan Mobi 2VW Passat Sedan Duologic 1

English

Yet another proof that you don´t have to buy a new car with 3 full seats in the back when child no 3 announces it´s arrival. This family had a son, a daughter and were expecting their third child.

Father: app 5 ft 11″

Mother: app 5ft 9″

Son: 3 years, 90 cm and 13 kg

Daughter: 1 year, 80 cm

Newborn.

They wanted a set up with two children in the two outer backseats, an adult in the middle and the son in a rearfacing cars eat in the front passenger seat. Before anyone says “Irresponsiable parents” I´d like to point out the fact that the front seat is a very good place to put an older child in a rearfacing car seat. 1st. the dashboard holds arearfacing seat really well in a collision. 2nd. it gives good space for another rearfacing car seat right behind it in the backseat. 3rd. Our stats are based on front facing car seats and not rearfacing ones.  The only thing to consider is how welel you can concentrate on the driving and view to the wing mirror. Somewill have to mount an extra mirror.

The son had to gon in a seat to 25 kg. Britax Multi-Tech is a good option for a rearfacing car seat in the front passenger seat. View to the wing mirror is usually fine. It can be used for a very long time and it is easy to install – even in the front seat. When installed with contact to the dashboard which is much preferred, there will be plenty of room for another rearfacing seat behind it as well as the child´s legs as you have the option of adjusting the angle of the frotn seat back to fit the seat that´s behind it also.

The tether straps must be mounted into the front seat itself and routed under the front seat towards the front of the car where the seat is as there is no room to fit them in the front seat rails up in the front of the car.

The tethers belonging to the belted seat that is installed in the back seat right behind it will have to go into a set of tetherloops which can be bought seperately. Installing these in the front seat too is not safe and they can´t go into the front seat rails. Maxi Cosi Mobi comes with tether loops that must be installed into the front seat rails.

‘I installed the Akta Graco Duologic 2 – called Klippan Kiss 2 today in the middle with the seatbelt. Duologic has a horn for belt guides – one on each side of the base. For this reason among others  I placed the maxi Cosi Mobi right next to it begind the front passenger seat. The Mobi goes past the horns on the Duologic in order to provide the child in the Mobi good leg space  – which is really good in Mobi. Having the Multi-Tech in the front passenger seat left really good room for Mobi behind it without impacting on the good legroom for the older child in the Multi-Tech. Normally Mobi´s space requirements and excellent legroom for the child in it are a disavantage for the seat as it needs too much room front to back for many parents. But this is also exactly what makes it a good choice in this situation.

There was great space for an adult person behind the driver.

We did test their Maxi Cosi Baby seat with belted base in the middle next to Mobi and that went well.

Audi Q7

Familien havde børn på 4 år, 2½ år og 9 måneder. Audi Q7 har 2½ sæde bagi. I bilen var der to Recaro fremadvendte ved siden af hinanden – 1 i midten og 1 bag førersædet – begge monteret med sikkerhedsselen og en Brio babystol bag passagersædet.

Brio solen var monteret med isofix. Stolen i midten kunne slet ikke spændes forsvarligt fast med sikkerhedsselen. Stolen i midten havde Buckle Crunch og var dermed meget løs.

Pladsbehovet foran var ikke så vigtigt da det kun var mor der kørte bilen og far sjældent var med.

Eneste mulige løsning blev en Klippan Triofix fremadvendt bag passagersædet til barnet på 2½ år monteret med isofix. Stolen i midten til ham på 4 år blev en Besafe izi Up X3. Der var lige plads nok til at spænde hamfast uden for mange problemer.  Stolen bag førersædet blev Klippan Triofix bagudvendt med isofix.

Besafes sider kan justeres opad sammen med hovedstøtten. Her ses den helt nede og iøvrigt i for lav stilling til sønnen. Pånær foto 4. 

Triofix kunne sagtens spændes fast med sikkerhedsselen.

Audi Q7Audi Q7 buckle crunch 1Audi Q7 buckle crunch 2

Audi Q7 Besafe Izi Up fremad 1Audi Q7Besafe izi Up og Triofix 2Audi Q7Besafe izi Up og Triofix

English

 This family needed seats for a 4 year-old, a 2½ year-old and a 9 month old. The Audi Q7 has 2½ rearseats. There were two forward facing Recaro seats right next to each other installed with the seatbelt. Behind the front seat passenger was a Brio infant carrier installed with isofix.

The Recaro seat in the middle could not be safely installed due to buckle crunch. The buckle stalk was too long resulting in a very loose car seat.

The only option found was a combination with the Besafe Izi Up X3 for the 4 year-old in the centre backseat. There was just about room enough to secure the child in it without too much hassle. The seat to go forward facing behind the front passenger seatwas the Klippan Triofix installed with isofix. Behind driver: The baby in Klippan Triofix Recline installed with isofix.

Installing the Triofix using the 3 point seatbelt was possible.

The sidewings of the Besafe Izi Up X3 go up and down with the head support. It is here seen in the lowest position except for photo 4. The lowest setting was too low for the son.

 

Toyta Corolla St 2006

Familien havde en søn på 4 år i en Rømer Kidfix. De ventede tvillinger som kunne komme når som helst. Håbet var at alle tre børn kunne sidde på bagsædet i bilen selvom der er 2½ sæde der. Far var godt 178 og mor 165-170 cm i højden. De havde set sig lune på Britax Dualfix grundet dens drejefunktion samt isofixmontering. 

Eftersom de kommende autostole skulle bruges til et sæt nyfødte tvillinger var udvalget begrænset i og med at ikke alle bagudvendte autostole bør anvendes fra fødslen af på trods af der står 0-?? Kg på dem. Langt de fleste bør ikke anvendes før børnene kan sidde selv – dvs ungefær 6 måneders alderen.

Vi startede med Britax Dualfix som blev sat ind bag førersædet. Bilen havde isofix på de to yderste bagsæder. Monteringen krævede lidt tålmodighed og lidt armarbejde i og med at isofix-systemet sad dybt og at Dualfix isofixarme trækker sig tilbage i stolen hvis man får skubbet lidt på den. Men det lykkedes at få den i. Far forsøgte at sætte sig ind og spænde sig fast. Dette gik sådan set fint. Der var lige plads.

Benpladsen foran var rigelig god for begge forældre.

Derpå blev Rømer Kidfix placeret på midtersædet. Men lige præcis denne her Toyota Corolla St. havde nogle væsenlige problemer med midtersædet. Midtersædet var af en eller anden grund skævt. Låsen til sikkerhedsselen var defekt. Kidfix havde slagside mod førersiden af bilen. Der ud over ragede den væsenligt ind over det yderste bagsæde på den anden side i bredden. Sidst men ikke mindst så var der absolut ingen plads mellem Dualfix og Kidfix til at drengen på 4 år kunne blive spændt fast selvom spændet havde virket. Kidfix væltede da Dualfix blev roteret. Kidfix blev også afprøvet på ydersædet bag passagersædet med far i midten. Dette kunne liige lade sig gøre – også at far kunne spændes sig fast.

Besafe izi Up X3 -Fix blev afprøvet bag passagersædet med far i midten. men stolen var for bred. derimod ville det have været noget nemmere for far og søn at spænde sig fast i og med izi Ups sider flytter sig opad sammen med hovedstøtten.

Grundet den defekte spænde til midtersædet var en selemonteret autostol bag førersædet på sigt, umulig. Kun en isofix autostol kunne bruges til en 3-på-tværs-kombination.

Så blev Akta Graco Duologic afprøvet både bag førersædet med isofix og på midtersædet med sikkerhedssele og Dualfix ved siden af. Det gik bedre med monteringen bag førersædet end Dualfix og der var rigelig plads til begge forældre foran den. Men med midtersædet skulle det vise sig at der var endnu et problem. Støttebenet kunne ikke få fuld støtte på forhøjningen i gulvet. Det ragede halvt ud over kanten. Der ud over resulterede skævheden i sædet i at Duologic havde slagside mod førersiden af bilen som Kidfix havde. Begge dele blev forsøgt korrigeret ved at rette lidt på autostolen og presse den hårdt ned i sædet på den side, således at stolen blev rettet op og dens ene side fik fuld understøttelse af bilsædet. Bortset fra det så var der plads til en Dualfix, Duologic, Dualfix kombination der alle problemer fraset.

Far prøvede at sætte sig ind ved siden af Duologic og spænde sig fast i selelåsen fra ydersædet. Men Duologics horn til sikkerhedsselemontering truede med at skrabe på hånden.

Britax Maxway blev forsøgsvis monteret på midtersædet i et forsøg på at se om en anden autostol kunne hjælpe på problemet med slagside og støttebenets placering på forhøjningen. Men det hjalp ikke. Resultatet var det samme.

Forankirngsselerne var nemme at montere i forsædeskinnerne. Montering i selve forsæderne var også muligt.

Anvendelse af babystole blev vendt.

Bagudvendt til sønnen på forsædet blev også vendt med forældrene.

Anvendelse af ting fra hjemmet til at afhjælpe slagside og manglende støtte til støttebenene er ikke tilrådeligt eftersom det kan påvirke sikkerheden i autostolene.

Valget faldt på 2 Britax Dualfix. 1 på hver side bagi. Far i midten og sønnen på 4 år i Kidfix på forsædet med deaktiveret airbag. Heldigvis er det sådan at Dualfix er ret kompakt, så passagersædet kunne skubbes ret langt tilbage. Airbaggen SKAL ikke deaktiveres når det er en fremadvendt autostol. Men man bør gøre det, da den kommer ud med næsten 300 km/t lige når den springer ud og en 4 åring er slet ikke stor nok til at undgå slag i hoved og ansigt af den.

Familien overvejer at købe en anden og mere rumlig bil. Men nu har de tid til at løbe på mht. det.

Toyota Corolla st 2006 3-på tværs 1Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Dualfix og Duologic midten 2Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Dualfix og far  og Izi Up 3Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Dualfix og Kidfix 1Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Dualfix og Kidfix 2Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Dualfix og Kidfix 3Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Dualfix og Kidfix 4Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Dualfix og Kidfix 5Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Duologic  og Kidfix 2Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Duologic  1Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Dualfix og Duologic midten 1Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Dualfix og Duologic midten 2Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Dualfix og Duologic midten 3Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Duologic  og Kidfix 1Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Duologic  midtersædet 1Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Dualfix og far  1Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Dualfix og far  og Izi Up 1Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Dualfix og far  ogkidfix 1Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Dualfix og far  ogkidfix 2Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Maxway midten skævhed 1Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Maxway midten seler og støtteben 2Toyota Corolla st 2006 3-på tværs Maxway midten seler og støtteben 1

 English

The parents had a 4 year old son in a Britax Kidfix. They were expecting twins any day. They were hoping to be able to transport all three children in the backseat even tough there is only 2½ seats there. The father was app 178 cm tall and the mother 165-170 cm tall. Their first choice was the Britax Dualfix due to the swirvel function and isofix system.

The choice in car seats was limited as they were going to be used from birth. Far from all rearfacing seats are suitable from birth even tough their weight limit says 0-?? Kg. ideally these should be used from sitting unaided or app 6 months of age.

First seat to be installed was the Dualfix which was installed behind the driver´s seat. This car had isofix in both outboard seating positions in the backseat. The installation of the Dualfix did demand some degree of patience and a bit of arm work as the isofix points in the car were placed deep down and the isofix arms of the Dualfix retract back into the car seat if you push the seat. Father sat himself right next to it in the centre backseat and buckled himself in. This went fine. There was just about room enough for this.

Legroom in front was plentiful for both parents.

The kidfix was put into the centre backseat after that. But preceisely THIS Toyota Corolla had a few big issues with the centre backseat: For some reason the seat cushion was uneven. The seatbeltbuckle was not functioning. This resulted in heeling towards the driver´s side of the car. The Kidfix was also impacted the space in the other outboard backseat somewhat. Last but not least, there was absolutely no space between the car seats to buckle up the son even with a wellfunctioning buckle. Father managed to buckle himself in the middle seat using the outboard seat buckle when the Kidfix was installed behind the passenger front seat. No room for the son to buckle up tough. The Kidfix was turned over while installed in the centre backseat when the Dualfix was rotated. while

The Besafe izi Up X3 – Fix was installed behind the passenger seat. It was too wide with the father in the middle seat. Buckling up was easy tough as the sides move up with the headrest.

Installing a belted car seat behind the driver in the future was impossible. Only an isofix carseat could make a 3-across possible.

Then the Akta Graco Duologic was installed behind the driver with isofix and in the centre backseat with the seatbelt. The installation behind the driver was easier than Dualfix and there was plenty of room for both adults in the front seat. However, the installation in the centre backseat with seatbelt using the buckle from the outboard seat showed one more problem. The supportleg hung halfway over the edge of the hump in the middle. Furthermore the uneven sea cushion resulted in heeling towards the driver´s side as well as lack of contact with the seat cushion. Attempts to solve these issues were made without success by pressing down hard on the Dulogic on the side that was not in contact with the seat cushion and full support of the supportleg. However, it would have been possible to get a succesfull three-across combination in the back seat with a Dualfix, Duologic, Dualfix combination when disregarding the issues.

The father tried to sit next to it and buckle himself up using the buckle from the outboard seat. This was a bit too risky and hard due to the belt horns on the side of the Duologic.

We tried to install the Britax Maxway in the centre backseat.  In order to find out if a different car seat could solve the issues with heeling, and lack of support for the supportleg. The outcome was no different than the Duologic.

The tether straps went into th front seat runners easierly. Installation into the front seats was also possible.

Using infant car seats in the begining was discussed.

Rearfacing the 4-year-old son in the front seat was discussed.

Using materials from the home to resolve the issues with the supportlegs and the heeling is not safe as it can impact the safety of the car seats used in that seating position.

The family chose 2 Britax Dualfix. 1 on each side of the backseat. Father in the middle and the son in the front passenger seat rolled as far back as poosible and airbag deactivated. Luckily the Dualfix is a very compact car seat that allowed the front seat in this car to go far back on its runners. Deactivating the airbag is not the law when using front facing car seats there. But it is something that should be done as the airbag comes out at almost 300 km/h and a 4-year-old isn´t tall enough not to get hit in the head and face.

The family is sobsidering buying another and more roomy car. Now they have some time so save up for one.

 

Skoda Superb

Det er ikke muligt at få 3 autostole på tværs med Akta Graco Dulogic 2/KISS i denne bil hvis man vil gøre brug af isofix-systemet. Da autostolen står helt ind til ryglænet kan det være svært for mange at få hænderne ned imellem og spænde et større barn fast i en selepude med ryg med Duologic placeret på et ydersæde og selepuden i midten. Selepuden kommer desuden i kambolage med med Duologic. Det lader sig ej heller gøre hvis autostolen monteres på midtersædet, fordi isofixarmene på autostolen kommer i kambolage med bilens spænder til sikkerhedsselen – se foto 2. Bag begge forsæder leverer autostolen rigtig fin plads til langbenede personer 185 ca måske lidt mere i højden. 

 

Skoda Superb har bagsæder som hælder lidt mere end normalt. Det er derfor godt at finde en bagudvendt autostol med god hvilefunktion. Akta Graco Duologic 2/KISS har en rigtig god hældning i denne bil selv til de helt små babier.

Det er muligt at få plads til tre børn på bagsædet med Maxi Cosi Mobi

Skoda SuperbSkoda Superb Duologic 2  7Skoda Fabia Superb Duologic 2  4Skoda Fabia Superb Duologic 2  3Skoda Fabia Superb Duologic 2  6Skoda Fabia Superb Duologic 2  5Skoda Fabia Superb Duologic 2  1Skoda Fabia Superb Duologic 2  2Skoda Superb duologic besafe 3Skoda Superb duologic besafe 2

English

Making a 3-across combination on the backseats of this car is not possible when installing the Ata Graco Duologic 2/KISS car seat with the isofix system. Another thing to influence difficulties with a 3-across combination with this car seat is the close placement to the backrest, which makes fastening an older child in a booster seat difficult, due to lack of space for the hands between the car seats even if the Duologic is placed behind a front seat and the highback booster in the centre rear seat. Nor is this doable with the seat placed in the centre rear position due to the isofix arms covering the seatbelt buckle – see photo 2. This car seat leaves very good room in front for tall parents 6ft 2″ tall perhaps a bit more.

 

The backseats in the Skoda Superb slope a little more than usual. Finding a rearfacing car seat with a good recline is therefore important. The Akta Graco Duoligic 2/KISS has a very good recline in this car – even for newborns.

 

It is possible to get three children across the backseat with with the Maxi Cosi Mobi

 

Besafe Izi Kid er her monteret bag førersædet med isofix. Der er rigtig god plads til 185 cm lang person foran – måske mere. Da bagsæderne i Skoda Superb hælder lidt mere end  normalt er det godt at finde en bagudvendt autostol med en god hældning. Besafen kan sidde meget lodret i biler med skrånende bagsæder. Måden at komme omkring det på er at presse ned på toppen af stolen, låse støttebenet og derefter køre frontbøjlen ind i bagsædets ryglæn. Til helt små babyer er Besafen ikke så god som Akta Graco Duologic 2/KISS i hældningen. Dette ses på fotos 5-7.

Skoda Superb duologic besafe 1Skoda Superb Besafe 4Skoda Superb Besafe 3Skoda Superb Besafe 2Skoda Superb duologic besafe 3Skoda Superb duologic besafe 2

English

The Besafe Izi Kid is mounted with isofix behind the driver´s seat. Due to the slope in the backseats in the Skoda Superb, finding a rearfacing car seat with a good recline position is important. The Besafe can be very upright in these cars. There is a solution that might help resolve this issue, which is advicable for this car. Press down on the top of the seat, lock the supportleg and drive th front brace into the backrest of the backseat is something worth trying. This seat might be less suitable than the Duologic 2/KISS car seat for very young babies as the recline isn´t quite as good. This is shown in photos 5-7

 

Maxi Cosi Mobi: Det er muligt at få tre autostole ind i Skoda Superb med Mobi. Selv om autostolen er helt normal i dybde og bredde, så er denne autostol konstrueret på en måde at det kan lade sig gøre i modsætning til Akta Graco Duologic 2/KISS monteret med isofix – se fotos. Mobi monteres med en god afstand til ryglænet. Med Mobi i midten går det fint an at montere en Besafe izi Up X3- Fix i bilens isofix-beslag på begge ydersæder. En kombination med endnu en bagudvendt autostol så som uden isofix og som står med afstand til ryglænet så som Britax Hiway 2 se fotos og Britax Maxway se fotos er også en mulig løsning.
Skoda Superb Mobi 6Skoda Superb mobi duologic besafe 1Skoda Superb Mobi 5Skoda Superb Mobi 4Skoda Superb Mobi 3
 English
It is possible to get three car seats across the backseats of the Skoda Superb using the Mobi, even tough this car seat has normal dimensions with regards to depth and width. The seat is constructed in such a way that this can be done as opposed to the Akta Graco Duologic 2/KISS car seat mounted with isofix – see photos. The Mobi is installed with a good distance to the backrest. It is quite easy to fit a Besafe Izi Up X3 – Fix using the isofix system on both outboard seats with the Mobi in the centre rear. A combination with yet another rearfacing car seat without isofix which can be installed with a distance to the backrest such as the Britax Hiway 2 – see photos and the Britax Maxway – see photos is also a possible solution.
Opel/Vauxhall Zafira 2008

Bilen har 2½ sæde bagi. Familien havde 3 børn og ventede deres 4. barn. Planen var at sønnen på 4 år skulle blive på 2. række i sin Kiddy bæltestol – dvs. bagsædet sammen med de andre børn indtil barn nr. 4 blev født. Derefter skulle han rykkes om på et af de bagerste sæder, som bilen er udstyret med i bagagerummet og babyen placeres ved siden af den nye stol. Barn nr 2 skulle sidde på den anden side i hendes Kiddy stol med kollisionspuden foran.

Der blev afprøvet forskellige autostole i bilen – deriblandt Maxi Cosi Mobi. Mobi blev som de andre afprøvet på midtersædet som kun er halv bredde af de andre. Men det gør ikke noget siden stolen vender bagud. Den blev afprøvet i fuld liggende position. Der ud over blev den afprøvet i helt oprejst stilling. Det kunne godt se ud som om der er buckle crunch. Dette var dog ikke tilfældet. Spændet stoppede lige under stangen på Mobi og stolen kunne monteres helt fast i bilen (billed 3). Forankringselerne blev monteret i stangen under begge forsæder (billed 2). Dette er en fin løsning så længe stolen er monteret i midten. Ved montering bag et af forsæderne ville det have været nødvendigt at montere dem i selve forsædet for at skabe god sidevejs stabilitet.

Det gik dog ikke godt med at montere Graco babystolen ved siden af. Der var plads til selve basen. Men selve stolen gik på Mobi (billed 3-6)

Der var ingen problemer med at passe de to Kiddy stole ind på hver side og spænde selerne.

Britax Hiway 2

Opel Zafira 2008Opel Zafira 2008 Mobi på midtersædet graco babystol bag passagersædet 3Opel Zafira 2008 Mobi på midtersædet 1Opel Zafira 2008 Mobi forankringssler til midtersædet 1Opel Zafira 2008 Mobi på midtersædet graco babystol bag passagersædet 2Opel Zafira 2008 Mobi på midtersædet graco babystol bag passagersædet 1

 

English

The car has 2½ seats on 2nd row. The family had 3 children with their 4rth child on the way. The plan was to keep the 4 year-old son in the 2nd row with the other two children until the baby was born. Then he would be moved to the 3rd row as this car is equipted with 7 seats. The baby would then be placed next to the new car seat in the Graco infant carrier and the 2nd child on the other side in her Kiddy impact cushion car seat.

We tested a few seats in the car – the Maxi Cosi Mobi among others. The Mobi was installed in the centre seat which is half as wide as the other two backseats. This is not a problem tough since the seat would be installed rearfacing. It was installed in full recline mode as well as fully upright. It does look as if there is an issue with buckle crunch. However, this was not the case. The buckle did not hit or come over the bar on the Mobi and the seat could be installed safely (photo 3). The tether straps were installed in the bar under both frontseats. This is fine for as long as the seat is installed in the centre rear (photo 2). otherwise they would have had to go into both frontseats to get a good sideways stability.

Installing the Graco infant carrier next to the TWE was not a success. There was enough space to fit the base. The seat itself hit the Mobi (photos 4-6 ).

 

Installing the two Kiddy seats on both sides of the Mobi went smoothly. Fastening the two older siblings was not an issue either.

To find the right solution for this family: See Britax Hiway 2

Britax Two Way Elite: TWE blev som de andre afprøvet på midtersædet som kun er halv bredde af de andre. Men det gør ikke noget siden stolen vender bagud. Den blev afprøvet i fuld liggende position (ca 40 grader) som barn nr 3 skulle anvende indtil 13 kg (billed 4-5). Der ud over blev den afprøvet i helt oprejst stilling som ville blive nødvendigt på sigt efterhånden som deres lille pige på pt 15 måneder voksede til (billed 6-7).

 

Det gik fint med at montere Graco babystolen ved siden af. Men det blev noget trangt med pladsen til at montere basen når TWE var monteret i oprejst stilling.

 

Det samme gjaldt de to Kiddy stole. Så der var altså behov for en stol som ikke kom så langt ned på sædet som TWE.

 

På billed 8 ser det ud som om der er buckle crunch som kan være farligt. Men dette var ikke tilfældet. Spændet kom ikke op på stolen.

 

På billed 5 ser det ud som om TWE ikke læner ordenligt op ad forsædet som den skal. Men det gjorde den.

 

Forankringsselerne blev monteret i stangen under begge forsæder (billed 2-3). Dette var en helt fin løsning eftersom TWE blev monteret i midten. Skulle den monteres bag et af forsæderne skulle de have været monteret ind i forsædet for at sikre sidevejs stabilitet. 

 

Opel Zafira 2008 Britax forankringsseler til midtersædet 2Opel Zafira 2008 Britax forankringsseler til midtersædet 1Opel Zafira 2008 TWE i midten med to Kiddystole på begge sider 1Opel Zafira 2008 TWE i midten med to Kiddystole på begge sider 2Opel Zafira 2008 TWE i midten oprejst med Graco babystol og Kiddy på begge sider 1Opel Zafira 2008 TWE i midten oprejst med Graco babystol og Kiddy på begge sider 2Opel Zafira 2008 TWE i midten oprejst med Graco babystol og Kiddy på begge sider 3

 English

Britax Two Way Elite: The TWE was installed in the centre seat which is half as wide as the other tow backseats. This is not a problem tough since the seat would be installed rearfacing. It was installed in full recline mode (app 40 degrees) as the 3rd child would have to use it in recline mode until 13 kg (photos 4-5). It was also installed fully upright (app 10 degrees) as this would be necessary in the future as the 15 month old little girl grew.

(photos 6-7).

Installing the Graco infant carrier next to the TWE went well. However, the space between the two seats needed to install the Graco seat was too limited when the TWE was installed upright.

The same issue occured with the two Kiddy seats. SO, there was a need for a car seat that did not come as far down in the backseat cushion as the TWE.

It looks as if there was an issue with buckle crunch in photo 8 showing the TWE installed upright. This was not the case as the buckle did not touch the car seat.

Photo 5 showing the TWE in recline mode it looks as if it does not lean on the front passenger seat. It did.

The tethers were installed in the bar under both front seats. This is a good solution since the TWE was installed in the centre seat. We would have had to install them into the front seat if the seats was installed behind a front seat.

 

Britax Hiway 2 blev monteret i både hvileposition med kile i midten (billeder 3-4) og i oprejst position med kile (billeder 6-12). Kilen var nødvendigt, både for at levere mere plads til at fastgøre de to andre børn samt for at undgå buckle crunch. Zafira har lange bæltespænder.Hældningen på Hiway med kilen i brug var ok.

Det gik fint an med at montere en Graco babystol med selebase ved siden af Hiway. dette er der ikke billeder af her. Familien havde brug for at kunne montere Graco babystolen ved siden af da de ventede eres 4. barn

Det gik ligeledes fint med at montere en Kiddy Guardian stol på begge sider af Hiway. Dog var pladsen til at få hænderne ned mellem sæderne meget begrænset. Men det er en ren smagssag

Helt anderledes nemt gik det med Besafe Izi Up X3 monteret uden isofix (billeder 6-11). Sønnen på 4 år brugte sin Guardian som bæltestol 15-36 kg, så vi kunne lige så godt afprøve denne bæltestol også. 

Forankringsselerne som Hiway SKAL monteres med blev monteret i metalstangen under begge forsæder. dette er helt fint, eftersom den blev monteret i midten. bagforsæderne skulle selerne monteres ind i forsæderne. selv Dette er for at sikre den sidevejs stabilitet. (se billeder 2-3)

Løsningen for netop denne familie blev: Britax Hiway 2 i midten til den mindste på 15 måneder, Kiddy Guardian til mellembarnet bag passagersædet og Besafe Izi Up X3 bag førersædet til sønnen på 4 år.

Opel Zafira 2008 Britax forankringsseler til midtersædet 1Opel Zafira 2008 Britax forankringsseler til midtersædet 2Opel Zafira 2008 Hiway i i hvileposition med kile og Kiddystole på begge sider 1Opel Zafira 2008 Hiway i i hvileposition med kile og Kiddystole på begge sider 2Opel Zafira 2008 Hiway i oprejst position med kile Besafe Izi Up og Kiddystol på hver side 1Opel Zafira 2008 Hiway i oprejst position med kile Besafe Izi Up og Kiddystol på hver side 2Opel Zafira 2008 Hiway i oprejst position med kile Besafe Izi Up og Kiddystol på hver side 3Opel Zafira 2008 Hiway i oprejst position med kile Besafe Izi Up og Kiddystol på hver side 4Opel Zafira 2008 Hiway i oprejst position med kile Besafe Izi Up og Kiddystol på hver side 5Opel Zafira 2008 Hiway i oprejst position med kile Besafe Izi Up og Kiddystol på hver side 6Opel Zafira 2008 Hiway i oprejst position med kile og  Kiddystole på hver side 1Opel Zafira 2008 Hiway i oprejst position med kile og  Kiddystole på hver side 2

English

The Hiway 2 was installed in the centre backseat in both recline mode with the vedge (photos 3-4) as well as in upright mode with the vedge (photos 6-11). The vedge was needed to create enough space between the seats as well as to avoid buckle crunch . The Zafira has long buckle stalks.

We tried to install their Graco infant carrier with belted base behind the passenger seat. This went well. there are no photos of this here. This family needed to have the Graco infant seat next to the Hiway as they were expecting their 4rth child.

Installing a Kiddy Guardian seat on both sides of the Hiway went well too. However the space between the seats to belt up the children was narrow. This family didn´t mind really.

The Besafe izi Up X3 proved to be the easiest option for the 4-year-old son (photos 6-11). The combined side- and head support height adjustment in this seat made belting the 4-year-old up somewhat easier than was the case with the Kiddy seat (photos 3-4 & 12).

The Hiway tether straps were installed in the bar under both frontseats (photos 2-3). This was fairly easy and safe too. We would have had to install them in the frontseat if the seat had been installed behind one of the frontseats to maintain sideways stability in a crash.

The solution for this family: For the baby: Britax Hiway 2, for the 4-year-old, the Besafe Izi Up X3 and for the second child the Kiddy seat.

 

Klippan Triofix:  Førstevalget var Klippan Triofix primært pga den lange anvendningstid. Triofix blev monteret bag passagersædet. På midtersædet forsøgte vi at installere både Besafe Izi Up X3 (billed 4-6) og Kiddy Guardian (billed 1-3). Men det gik ikke an med Triofix til at få 3 ind på bagsædet. Triofix monteres helt ind til bagsædets ryglæn hvilket gav problemer med at få hænderne ned imellem stolene og fastgøre barnet ved siden af. der ud over var det ikke muligt at få Kiddy og Besafe ind ved siden af hinanden. 

Opel Zafira 2008 Triofix bag passagersædet 1Opel Zafira 2008 Triofix bag passagersædet Besafe Izi Up ved siden af 1Opel Zafira 2008 Triofix bag passagersædet Besafe Izi Up ved siden af 2Opel Zafira 2008 Triofix bag passagersædet Besafe Izi Up ved siden af 3Opel Zafira 2008 Triofix bag passagersædet Kiddy ved siden af 1Opel Zafira 2008 Triofix bag passagersædet 1

English

 First choice was the Klippan Triofix primarily due to the longlivity of the seat. The Triofix was installed beghind the passenger seat. We tried to install both the Besafe izi Up (Photos 4-6) and the Kiddy Guardian (photos 1-3) in the centre rear seat. But all attempts to get a three across combination using the Klippa Triofix failed. The reason was that the Triofix must be installed right up to the seatback leaving no space to get hands down to belt up the older child right next to it. Furthermore there was not room enough to get the Besafe izi Up X3 and the Kiddy Guardian in with it right next to each other.

 

Skoda Fabia st/Estate

Her skulle der være 3 autostole på bagsædet. To selepuder med ryg samt en tredie. De to selepuder skulle og kan kun placeres på de to yderste bagsæder. Den bagudvendte skulle i midten. Med de nuværende selepude stole fra Cybex kunne det ikke lade sig gøre. Armlænene kom i vejen og der var ikke plads nok i bredden, således at den ene af dem blev klemt i bildøren. Det må ikke ske. Men med Besafe Izi Up X3 kunne det lige nøjagtig  lade sig gøre. Stolen har ingen armlæn og siderne justeres op og ned sammen med hovedstøtten i Besafe Izi Up X3. Dette giver noget plads til at spænde børnene fast og løsne dem igen. Det er nemmest at Besafen justeres helt op i højden indtil barnet er kommet i stolen og er spændt fast. Derefter justeres den nedad igen.

Skoda Fabia Hiway tre på tværs 1Skoda Fabia Hiway tre på tværs 2Skoda Fabia Hiway tre på tværs 3

English

 This family needed three seats across the backseat. Two highback booster seats and a third seat. The booster seats had to and allways have to be installed on the two outboard seats. The rearfacing seat must go in the centre backseat. This could not be done with the two current boosters from Cybex due to the armrests. Furthermore, there wasn´t enough room widthwise in the car as one of the boosters got squeezed in the car door. This is not safe. However, with the Besafe Izi Up X3 and the Hiway in the centre rearseat a good three across combination can be achieved – but only just. The Izi Up X3 has no armrests and the sidewings move up and down with  its´ head support giving sufficient room to fasten and loosen the children in the seat. The easiest way to fasten the seatbelt is to adjust the Besafe to maximum height. Once the child is safely in the seat, the Besafe is then adjusted to the right height.

 

Ford Focus St/Estate

Her kan en succesfuld 3-kombination opnås ved at montere Besafe Izi Combi/Izi Kid X3 på midtersædet. Britax Two Way Elite på begge sider af den. Eller Two Way Elite på den ene side og Akta Graco babystol med base på den anden side.

English

A sucessfull 3-across combination can be achieved by installing a Besafe izi Combi/Izi Kid X3 in the centre backseat, the Britax Two Way Elite on both sides or just one side and then an Akta Graco babyseat with base on the other side of the Besafe.

 

Peugeot 308 SW Access 2013

Det ser ud som om Maxi Cosi Mobi er ved at vælte der i midten. Men det er den ikke. Pladsen til at få hånden ned og fastgøre sig selv var fin for hende på 9 år. Kidfix er ikke så god, idet det er meget svært at spænde større børn fast.

Peugeot 308SWPeugeot 308SW mobi 1Peugeot 308SW mobi 2Peugeot 308SW mobi 3Peugeot 308SW mobi 4Peugeot 308SW mobi 5

English

It seems as if the Mobi is tilting, but it is not. Space to get a hand down to belt herself in is fine for the 9-year-old. The Kidzofix is not so good – very difficult to belt in the older children.

 

Peugeot 307SW 2008

Man kan sige mangt og meget om franske biler – herunder Peugeot. Men de laver altså nogle fremragende biler hvis man vil have 3 børn ind på bagsædet. trods smalt midtersæde i 397SW er der masser af muligheder her. Jeg har lavet mangesuccessfulde kombinationer i netop denne model.

English

Regardless of what negative opinion you might have about French cars – incl. the 307SW, one must admit they make fantastic cars for lugging three children in the backseat. despite not having three full seats in the back, I have managed to make many successfull three-across combinations in the 307.

Permanent link til denne artikel: http://www.sikkerautostol.dk/montering-3-pa-tvaers3-across-fittings/

14 kommentarer

Spring til kommentar-formularen

  1. Lena Larsen

    Fra Anette Bladsen

    Hej igen!

    Vi endte med at købe en Besafe IZI combi uden isofix, da den kunne selemonteres både forudvendt og bagudvendt, hvilket vi skal bruge når alle 3 piger skal være på bagsædet. Så rykker vi nemlig den bagudvendte ind på midterpladsen – og den mulighed var der ikke med isofix modellen. Vi håber at vores datter vil bruge stolen bagudvendt lang tid endnu, men det er rart at muligheden for at kunne vende stolen er der, hvis hun lige pludselig ikke kan indfinde sig med den bagudvendte position længere.
    Vi har lige været afsted på en 17-timer lang køretur (incl. pauser) så stole opsætningen med en 18-36 kg stol (Cybex solution X3 isofix) yderst, besafen bagudvendt i midten og så vores store pige yderst i den anden side er afprøvet og det fungerede rigtig godt i vores Renault Captur.
    Vi købte stolene i Kære Børn i Næstved, hvor vi fik rigtig god service og vi fik lov at låne stolene med hen til bilforhandleren, så vi kunne prøvemontere dem i bilen, som vi endnu ikke havde fået.
    Endnu engang tak for en god hjemmeside og tak for hurtigt svar 🙂

  2. Christina

    Hej Lena
    Du skriver at naar man har 2,5 saede er det umuligt at faa 3 fremadvendte stole paa stribe. Jeg skal lige være sikker paa om det vil sige at 3 bagudvendte godt vil kunne lade sig gore med den rette combination af stole eller om pointen er at naar der skal vaere 3 stole skal de staa forskudt – altså f.eks. bagudvendt i hver side og fremadvendt i midten. Jeg er klar over at svaret paa HVILKE stole det skal være afhaenger af den konkrete bil – det er mere for at vide om det paa forhånd er udelukket at finde en stolekombination der tillader os at have bagudvendt til alle 3 born – vi har nemlig kun 2,5, altsaa smallere midtersaede i begge biler.

    På forhånd tak
    Christina

    1. Lena Larsen

      Hej Christina

      Den kombination man aldrig vil faa ind i en bil med 2,5 saede bagi er 3 fremadvendte.

      mvh
      Lena

  3. Christina

    Hej Lena
    Vi har en Ford Mondeo stationcar fra 2006 (den gamle model) og har nu 3 børn. Så længe den lille er i babystolen er der ikke et problem men om et år når hun rykker i den større stol vil vi skulle have 3 “mellemstore” stole til børnene som så vil være 1, 3 og 5 år. Vi vil skulle prøve stolen af I bilen for at være sikre på hvad der er muligt og sidder godt. Men hvad vil umiddelbart være dit bud på hvilke stole der kan være en mulighed med hhv. 3 bagudvendte og med 2 bagudvendte og 1 fremadvendt stol? Det skal være de bedst mulige stole som fungerer optimalt I dagligdagen så der skal ikke tages hensyn til hvilke stole vi har I forvejen. Der er ikke isofix I bilen. Vi forældre er ca. 1.65 og 1.70. Stolene skal kunne sidde på bagsædet da vi ikke ønsker at få udsynet foran blokeret og gerne selv vil kunne sidde foran.

    Mvh. Christina

    1. Lena Larsen

      Hej Christina

      At sætte 3 stole ind på bagsædet af en bil med 2½ sæde bagi er som at samle et puslespil. Selvom bilerne har samme størrelse og samme slags bagsæder, så er der alligevel forskel på hvad der kan bruges i dem. Selespændernes længde og placering har bethydning ligesom at autostolene ganske vidst er lige brede men meget forskellige. Så derfor vil nogle kombinationer passe i en bil men ikke i en anden af samme størrelse og bredde.

      Ford Mondeo har ikke været her. Selvom den havde været her, så er det alligevel ikke sikkert at den kombination der blev fundet til den ene ville have været gangbar i jeres Mondeo. det er nemlig sådan at bilproducenterne ændrer på deres biler både indvendigt og udvendigt løbende. De nye Mondeoer kan feks slet ikke sammenlignes med jeres.

      det ville være fporkert af mig at give et forslag på hvad der kunne virke for jer, idet I risikerer at bruge flere tusinde kroner på stole som viser sig slet ikke at du sammen i jeres bil.

      Det eneste rigtige er at vi mødes igen. Eller I forsøger jer i fysisk butik i første omgang.

      mvh
      Lena

  4. Christina

    Hej Lena
    Tak for svaret. Tanken var ikke at springe over den fysiske prøvning – det var mere for at få en ide om hvor mange stole der kunne være mulige kandidater ifht. om du kan have dem alle med hvis du skal komme (er det ikke 7 der er maks) eller om vi I stedet bør se om vi har mulighed for at komme forbi dig hvor vi jo så 🙂
    Mvh. Christina

  5. Christina C. Skaaning

    Hej Lena 🙂 Vi overvejer at komme forbi, men har en ret lille bil hyundai i20 tror du det er muligt med 3 på tværs i den? Og hvad hvis det ikke er? Mvh Christina Skaaning

    1. Lena Larsen

      Hej Christina

      Den har ikke været her til det. der ud over kommer det an på hvilken type stole I skal bruge. Så der må du lave en aftale. Du kan ringe frem til kl 20 iaften.

  6. eskyum

    Hej Lena.

    Kom der nogensinde en Hyundai i20 forbi dig og fandt I i så fald ud af, om tre på bagsædet var muligt? Hvis det nu endda var to 15-36 kg og en 9+ så ville det jo være lige præcis det svar jeg leder efter 😉

    Vh Eva 🙂

    1. Lena Larsen

      Hej Eva

      Nej, der har ikke været en Hyundai forbi til en 3 kombination overhovedet

  7. Else Olesen

    Hej
    Tror du det vil være muligt, at få 3 autostole ind på bagsædet i en Toyota Avensis? Både med babystol og 3 stole til større børn. Findes der nogle smalle modeller af autostole?

    Bedste hilsner
    Else (som venter nr 3 til august)

    1. Lena Larsen

      Hej Else
      Avensis har ikke været her endnu til det. Autostolene er lige brede. De er det bare på forskellige punkter, og det er det der gør sådan en kombination bliver et puslespil. Alt er i spil.

      Bilens indretning
      Børnenes alder og størrelse (behovet for stole)
      Hvilke stole der spiller godt sammen og hvilke der ikke gør

  8. Betina

    Hej Lena!
    Har du nogen erfaringer med tre autostole på bagsædet af en Kia Ceed SW? Vi bor desværre ret langt fra dig til bare lige at smutte forbi 🙂

    1. Lena Larsen

      Nej, det har jeg ikke

Skriv et svar til Lena Larsen Annuller svar

%d bloggers like this: