Om Sikkerautostol.dk

ForsideA_edited-1.gif picture by lenats31

Lad os lige starte med en stor undersøgelse af 5000 børn i biler som blev lavet i Sverige af NTF og VTI i 2010.

Her et lille udpluk: Lets start with a large survey involving 5000 children in cars in Sweden made by NTF and VTI in 2010. here is a summery

Abstract (background, aim, method, result) max 200 words:
The National Society for Road Safety, NTF, has conducted an observational survey at 347 preschools
comprising 5,000 children aged 0–10 years.
The aim of the study was to follow up Swedish laws and recommendations concerning how children are
secured when travelling in car.
The results show that:
 95 per cent of the children were belted.
 90 per cent did use some sort of child restraint system, which is required if the child is shorter than
135 centimetres.
 5 children aged 1–3 years out of 510 observed in the front passenger seat were placed in rearward
facing child restraint system in front of an active airbag. This is illegal and dangerous in a crash where
the airbag is activated.
 Some children were seated forward facing earlier than stated in Swedish recommendations (which is
from 5 years of age); 6 per cent of the 1-year-olds were travelling forward facing, 20 per cent of the
2-year-olds, 60 per cent of the 3-year-olds and 93 per cent of the 4-year-old children.
 15 per cent of the children were seated in front of an active airbag; 11 per cent of the children aged
1–4-years, 22 per cent of the children aged 5–6 years and 20 per cent of the children aged 7–10 years.
This is against the recommendation indicating that the child has to be 140 centimeters long to be
seated in front of an active airbag.

Link to the entire survey:

http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/barns-fard-i-bil–en-observationsundersokning-genomford-av-trafiksakerhetsorganisationen-ntf-varen-2010.pdf

 

Hvem står bag Sikkerautostol?

Jeg hedder Lena Larsen og er mor til to dejlige børn Sarah fra 2004 og Mathias fra 2007. Til daglig arbejder jeg som Social og Sunhedsassistent i kommunalt regi. Ved siden af har jeg drevet Sikkerautostol siden 2009. Med mig på sidelinjen har jeg flere autostolsproducenter samt nogle autostolseksperter,

Om Sikkerautostol

Mit arbejde med autostole startede dog længe før 2009. Det hele begyndte i 2006 da Sarah var ved at vokse ud af sin Rømer King autostol alt for tidligt. Hun har et mentalt handicap der gør at hun er længere tid om at lære tingene – bla. hvordan man sidder korrekt i en stol 15-36 kg. der begyndte jeg at studere børrns sikkerhed i bilen. Da sønnen kom til verdenen begyndte studierne på bagudvendt vs fremadvendt. Intet af det har været godnatlæsning – MEGET langt fra.

idag er Sikkerautostol Danmarks bedste rådgivervirksomhed på autostole og børns sikkerhed i bilen. Arbejdet følges af flere højtstående eksperter på området med ikke mindre end 20 års erfaring inden for crashtests og produktion, hvorfra jeg har høstet rigtig meget ros for mit arbejde og min viden på området.

Sikkerautostol er en rådgivervirksomhed med fuldt fokus på børns sikkerhed i bilen. Her arbejdes der ud fra det faktum at forbrugertesten som udgvies af flere instanser her i DK ALDRIG bør stå alene, når der skal købes en autostol. Det tager 2 sekunder at lave en testvinder om til en Køb Frarådes. Modsat kan det tage 2 sekunder at lave en Køb Frarådes om til en Testvinder. Du kan læse mere om testen i oversigten.

Dertil kommer den meget udbredte internethandel, som jeg i princippet er imod. Internethandel er godt for økonomien på alle leder. Men det er rigtig skidt for børnenes sikkerhed. Fejlprocenten på anvendelsen af autostole ligger på 75% ca. det samme gælder monteringen af selemonterede autostole.

Foruden at reducere fejlanvendelses- og fejlmonteringsprocenten, er en stor del af formålet med Sikkerautostol er også at sætte fokus på de bagudvendte autostole til børn i alderen 1-5-6 år ca. Det har der været alt for lidt fokus på altid og disse modeller er desværre også omgivet af mange myter der bunder i mangelende viden om dem.

En korrekt anvendt og korrekt monteret bagudvendt autostol er 5-7 gange mere sikker end en ditto fremadvendt autostol for børn i den aldersgruppe.

Pt. har Sikkerautostol 14 forskellige bagudvendte autostole til afprøvning og undervisning både her i på adressen i Næstved og til tider også ude i butikker. AL undervisning pånær i butikker foregår udenfor og alle afprøvninger foregår i din egen bil for et beskedent beløb. Alle Sikkerautostols stole kan findes i hovedmenuen.

 

 

 

 

Færdselsuheldets 3 stadier

 

Her en undersøgelse fra Vejdirektoratet i Danmark af ulykker som involverer børn 2001- 2010.

temaanalyse ulykker med børn i person- og varebiler 2001-2010

 

Skadesrisiko: Sverige vs Tyskland/Risc of injury: Sweden va Germany

Volvo om børnesikring i bilen

Lidt historie:

Den første store bagudvendte stol blev opfundet i 1967 af det finske firma Klippan som stadig producerer autostole til børn. Systemet blev opfundet på baggrund af astranauternes placering i rumfartøjr, der gør at de sidder med ryggen vendt mod det voldsomme tryk de udsættes for. Kræfterne spredes over hele stolens ryg og derefter videre til austronauternes ryg. man fandt ud af at hoved, nakke og resten af overkroppen forblev i en nogenlunde lige linje. 

I midten af 1980erne blev det fremadvendte system opfundet i Tyskland. Danmark kom med på det fremadvendte system pga. den gode tætte handel med Tyskland.

Her lidt fra 1983 hvor den første autostol til babyer kom på markedet. 

Børn i bilen anno 1983

De større bagudvendte er omgivet af myter:

De er svære at montere

oftest Ikke svære at finde ud af at montere når man har set det gjordt, men mere tidskrævende

De fylder meget

Dette afhænger fuldstændig af de voksne foran og bilen. En stor bil ala stationcar er ikke automatisk = at alle bagudvendte stole kan passe ind uden at æde for meget af pladsen foran. En stor/lang bil er ikke nødvendigvis stor i kabinen. I dette tilfælde kan midterpladsen afhjælpe problemet. MODSAT er små biler ala Peugeot 107 feks HELLER ikke automatisk = ingen bagudvendt vil passe ind rent pladsmæssigt set. Der er flere eksempler på bagudvendte stole i små biler her på siden.

I den Årlige forbruger test udgivet af Tænk, FDM og ADAC måler på pladsbehovet i en række biler. Men dette er rent subjektivt vurderet fordi det ikke er muligt at sætte et tal på sådan noget via en computer.

De fremadvendte får ofte en god karakter i denne diciplin. Dette skyldes at pladsbehovet som måles er det man ser når stolen bare står i bilen.

I de fremadvendte måles barnets fremad rotation IKKE. Er stolen korrekt monteret og korrekt anvendt vil den fremad rotation være 55 cm målt fra barnets pande. Det er det pladsbehov som stolene helt reelt set vil have i bilen hvis man vil være sikker på at undgå hoved, ansigts og kompressionsskader i nakken. ved at barnet støder med hovedet ind i bilens interiør eller forsædet.

Pladsbehovet for en bagudvendt autostol vil derfor i nogle tilfælde faktisk være det samme eller sågar mindre. Der kommer ikke en overraskelse i en kollision.

For lidt plads til barnets ben:

Børn kan sidde behageligt i stillinger som for voksne ser umulige og ubehagelige. En bagudvvendt stol giver faktisk god plads til benene i lang tid. Undgå at spørge barnet om det sidder dårligt – specielt mange gange. Til slut får man et “ja” selv om det rent faktisk ikke er tilfældet. Lad barnet selv sige fra.

Høj risiko for skade på ben og bækken

Der er ikke noteret nogle skader på disse kropsdele

Dårligt udsyn for barnet

De kan nemt se ud af sidevinduerne og med tiden osse hele bagruden. Et spejl kan benyttes mellem barn og forældre

Mit barn skriger i sin bagudvendte babystol. Derfor bytter vi til fremadvendt:

Det handler oftest om at komme op og se ud.

De duer kun i frontal-kollisioner:

Frontal-kollisionen tæller for ca 47% i Europa. Det er den hyppigste og den farligste type kollision. Den sker oftest med høj fart og ALTID med en modkørerende bil der kører lige så hurtigt – dvs over 70 km/t. At frontal-kollisionen er den hyppigste er ikke spor underligt. Det er bare at kaste et blik på et landkort. Der kan man konstatere at alle de fine linjer som ses på det er veje med tæt modkørerende og hurtigkørerende trafik. De er voldsomt i overtal.

Der ud over så klassificeres enhver kollision ud fra det punkt hvor den anden bil bliver ramt af den bil som kører ind i den. Dvs. at selv om en bilist kører med fronten ind i siden på den anden bil, så bliver kollision klassificeret som en sidekollision og ikke en frontal-kollision.

Man kan sige nøjagtig det amme om alle de andre typer: DER VIL ALTID VÆRE MINDST EN BIL SOM ER FART FREMAD I ENHVER KOLLISION.

Nedbremsningen som de fleste vil foretage sekundet inden uheldet sker giver yderligere et frontalt moment i alle andre typer kollisioner.

I sidekollisioner kan det være ligemeget

Undersøgelser har vist at folk oftest reagerer ved at stå på bremsen, når de opdager faren – oftest når det er for sent, hvorfor sidekollisioner ofte i virkeligheden har et frontalt moment. Undersøgelser at den øgede afstand til bilens sidepanel har osse vist sig at være en fordel for de bagudvendtes vedkommende. Der ud over er bilerne som oftest i fart fremefter, hvorfor rigtig mange sidekollisioner faktisk skal betragtes som frontal-kollisioner. Side-kollisionstests er udført direkte fra siden og lige ind mod barnestolen.

ALLE kollisioner er delvist frontal-kollisioner!

Lær mere om myter og kollisioner i Oftest Stillede Spørgsmål

Her har en norsk ekspert svaret på spørgsmål ang børns sikkerhed i bilen:
http://tpn.vg.no/

Hvor meget plads i form af cm. optager stolene
Nogle online butikker har opsat en liste med en opmålning i cm af hvor meget de enkelte modeller tager af plads. Problemet med denne metode er at bilerne er forskellige og er forskelligt indrettet. Man kan derfor nemt risikere at købe en autostol online med sådanne mål i hovedet, også viser det sig ikke at holde stik alligevel. Stolene kan have mere hældning i nogle biler end i andre. Det ville kræve prøvemontering og målning af  ALLE stolene i alle bilmodeller hos alle bilmærker.

Istedet tager jeg billeder af pladsen foran, hvor man kan forsøge at “måle af” ud fra hvor sædet er i forhold til gearstangen. Så man forhåbenligt kan få en ide om hvordan landet ligger med den pågældende stol hvis bilen figurer i Foto-sektionen.

Ny video fra Youtube:
http://www.youtube.com/

Så formålet med dette websted er
at informere forældre om de 5 gange mere sikre bagudvendte autostole samt give forældre mulighed for et personligt møde, hvor de kan komme og se nogle bagudvendte autostole og få dem prøve-installeret i egen bil og få syn for sagen ang. de ovennævnte myter uden omkostninger.  Der kommer flere til efterhånden. jeg skal for en god ordens skyld nævne at autostolene er demo-modeller. Derfor er der heller ikke mulighed for at leje dem eller køre ture med dem.

Hvilken stol der er den bedste? Er et spørgsmål jeg ofte får. Svaret er altid. Den sikreste autostol er  den som kan installeres fuldstændig fast i bilen i en god vinkel. Det er langt fra altid den dyreste, som osse er den sikreste til den pågældende families bil og familien selv. Kan den ikke installeres ordenligt pga. sædernes udformning i bilen dvs sidder den meget ret op i bilen, således at barnet ikke sidder behageligt i den? Sidder forældrene ubehageligt foran? SÅ er lige præcist den afprøvede model ikke den sikreste stol for lige præcis det pågældende barn og den pågældende familie. Man kan derfor nemt komme ud for en overraskelse og ende med en helt anden og måske billigere autostol, end den tiltænkte.

Ikke alle stolene kan købes her i DK. der er en lynhurtig leverandør i bla. Sverige. Modtagelse af en stol kan ske indenfor 24 timer fra køb. Men der kan osse gå nogle dage. der er flere leverandører. Kig i “Forhandler” i menuen til venstre.

Over 60% af autostolene fra 0-4 år er enten monteret forkert og eller anvendes ikke korrekt. Dette resulterer i at selv en dyr autostol med masser af plusser i tests slet ikke kan yde den lovede “service” i et uheld. Og så er den ikke de penge værd den er købt for. langt de fleste autostole på de danske veje og i butikkerne er fremadvendte.

Men hvis så den fremadvendte stol er korrekt monteret og korrekt anvendt, så er den vel lige så sikker som en bagudvendt? Svaret er altid “Nej”

DERFOR har jeg oprette denne service.

Sitbag:
Det er muligt at købe en Sitbag her. Det kræver dog lige pt en mail eller et telefonopkald som det første skridt. Sitbags kan osse købes ved personligt fremmøde selvfølgelig. Det er osse billigere, da der ikke skal betales for forsendelse.  I kan læse mere om Sitbag i Menuen “Anvendelse”—-Tilbehør. Sitbag kan anskaffes via Webshoppen. og via personligt fremmøde.

FACEBOOK:
http://www.facebook.com/pages/SIKKERAUTOSTOL/

Kopiering af fotos og tekst:Copying photos and text

Det er ulovligt at kopiere fotos og tekst fra sitet uden tilladelse.

It is illigal to copy and use photos and text from the site without prior consent

Lidt om ophavsretten fra Copydan:
Ophavsretten til billeder opstår automatisk, og tilhører ophavsmanden, dvs. den der har frembragt billedet. Alle billeder er automatisk ophavsretligt beskyttede medmindre ophavsmanden udtrykkeligt har fraskrevet sig sin ophavsret til billederne. Det vil sige at hvis andre ønsker at bruge dine billeder, skal de først søge om tilladelse hos dig, og hvis andre bruger

Tak til følgende firmaer for deres fantastiske hjælp:Thanks to the follwoing companies for their amazing support:

http://www.britax.co.uk

http://www.britax.se

http://www.carseat.se

http://www.sakerhetsbutiken.se/

organisationer.

http://www.vti.se

Permanent link til denne artikel: http://www.sikkerautostol.dk/om-sikkerautostol-dk/

%d bloggers like this: