↑ Tilbage til Stole/Seats 25 kg/55LBS

Axkid Kidzofix

 

[important]Så er vi klar igen med prøvemonteringer af Kidzofix. Axkid har nu sendt stolen på markedet igen med det isofix system stolen var udstyret med inden udskiftningen af det i Juni 2013. I videoen nedenfor crashtestes stolen med 64 km/t. med det gamle system, som nu er kommet på igen[/important]

 

[important]Besked fra Axkid d. 30.10.2013: 

Skift af isofixarme:

Axkid har meddelt at de nuværende isofixarme på Kidzofix vil blive skiftet tilbage til dem fra Safeguard, men i et nyt hylster. Så de nye Safeguard isofixarme vil se anderledes ud end dem som blev anvendt op til Juni 2013.

Ejere som har Kidzofix med de gamle Safeguard arme kan bruge stolen med isofix-systemet da dette system er crashtestet udført med samme hastighed som ADAC. se nedenfor.

Ny ADAC test:

Axkid will i forbindelse med skiftet af isofixsystemet på stolen lade den teste igen hos ADAC i Tyskland. 

Nedenfor ses en test udført med samme hastighed dvs 64 km/t med det gamle safeguard system som er det system der sidder på Sikkerautostols Kidzofix. Testen er udført på Klippans testbane i Finland. Den er således ikke udført af Axkid selv, da de ikke har deres eget testanlæg. Den er udført af en konkurerende producent.

Kemikalierne:

Der er kun fundet en for høj mængde kemikalier i plastmærket på stolen og ikke i betrækket. det er mærkerne lavet af plast som blev sat på stolene op til juni 2013. men for at der skal være en risiko, så skal børnene kunne sutte på mærkerne, hvilket de ikke kan grudnet mærkernes placering. Disse mærker kan nemt fjernes hvis man føler for det. Brand-mærkerne på stolen efter juni 2013 er lavet af stof og har ikke forhøjede værdier her.[/important]

 

[warning]Kidzofix blev d. 22.10.13 crashtested med isofix montering af Råd och Rön i Sverige. Stolens isofixarme slap desværre fuldstændigt isofixbøjlerne i bilen på begge sider og stolen fløj igennem karosseriet. Axkid har sat et salgsstop på stolen indtil fejlen er fundet. Stolen vil ikke blive prøvemonteret her før der er kommet en ny model af den. Til jer som har købt stolen fra juni 2013: Undgå at montere den med isofix. Monter den istedet med sikkerhedsselen  Axkid Test i Råd och Rön  

ADAC crashtest med de fejlagtige isofixarme:

Det drejer sig om kidzofix stole som er udstyret med de øverste isofix arme. Ejere som har kidzofix med de øverste isofixarme får erstattet disse med Safeguard isofixarmene som Kidzofix førhen var udstyret med (nederste billed) såfremt de tager kontakt til forhandleren. Find også varenummeret frem sm står på bagsiden af stolen. Det er firmaets tracking nummer på stolen.

Axkid kidzofix isofixarme svensk

OPDATERING FRA AXKID D. 24.10.13:

Med anledning av det mycket tråkiga test resultatet i Råd och Rön så vill vi här visa hur du upptäcker om din stol har en Isofix arm som berörs av detta. Bak på din stol hittar du också ett artikelnummer. Ligger detta artikelnummer mellan 13165 och 17656 så har du dessa armar. Kontakta då din återförsäljare så återgärdar vi detta för er.

Axkid problem

Axkid It´s only Kidozfix seats delivered between june 2013 and to todays date that has this problem and only if you use Isofix as main attachment to the car.

[/warning]

[warning]The kidzofix was crash tested by Råd och Rön in Sweden on October 22nd 2013 mounted with isofix. Sadly both arms let go of the isofix system in the car chassis and sent the seat flying through the chassis. Axkid have ceased all sales of this car seat until the fault in the isofix arms on the car seat has been corrected. All test installs for this version of the Kidzofix will not take place until Axkid have corrected the fault and released a new version of the seat. For those of you who have bought the car seat: Do not install it with isofix. Install it with the car seatbelt instead: Axki crash test og Crash Test Video

For those of you who own a Kidzofix seat with the new isofix arms. You should contact the retailer in order to have the faulty isofix arms replaced with the Safeguard connectors/arms, which previous models of the Kidzofix were equipted with (buttom of picture). You will need the item number which is found on hte back of the seat. This number helps the manufactorer keep track of the seat.

Axkid kidzofix isofixarme engelsk

 

24 OCTOBER UPDATE FROM AXKID;

Due to the bad results in ADAC test today we want to clarify which Isofix connectors that has this problems and how you identify them.
You will also find a number on the back of the seat. If that number is between 13165 and 17656 and you seat is a Kidzofix you have these connectors. You should then contact you reseller and we will get this fixed for you.

Axkid It´s only Kidozfix seats delivered between june 2013 and to todays date that has this problem and only if you use Isofix as main attachment to the car.

[/warning]

 

Safeguard isofix

Safeguard isofix er blevet anvendt i mange år på autostole i USA. de anvendes i forbindelse med det amerikanske isofix system LATCH (Lower Anchors And Tethers For Children). De anvendes på autostole med en højere vægtgrænse end tilfældet er her.

Safeguard isofix has been used on seats in North America for many years. They are used with the North American isofix system called LATCH (Lower Anchors And Tethers For Children). They are used on seats with a higher weight limit than is the case with this seat.

English translation further down

 

Godkendelse

Ece R 44/04

Anvendelse

Bagudvendt og fremadvendt

Vægtgrænse

9-25 kg

Montering

Bagudvendt med isofix, forankringsseler og støtteben: 9-18 kg

Bagudvendt med 2 eller 3-punkt sikkerhedssele, forankringssleer og støtteben: 9-25 kg

Fremadvendt med 3-punkt sikkerhedssele: 9-18 kg

Selepude med ryg 15-25 kg med 3-punktssele:

Selepude med ryg 15-25 kg med isofit (accessory) og 3-punkts sikkerhedssele

Specifikationer

Automatisk justering af sele- og hovedstøtte når barnet tages ind og ud af autostolen

Selvstrammende forankringsseler.

– Fæste-øjer/D-ringe til montering af forankringsselerne i forsædeskinnerne.

– Beskyttelsespuder til barnets lår

– isofit til montering af autostolen i isofix-beslagene 15-25 kg. (Accessory)

– 3 Hvilepositioner.

– Anvendelsestid: 6 år

– 

 

 

Prøvemontering

Hvis du vil se autostolen inden online køb så se her

Find den billigt her

Renault Clio Sport 2011 Axkid sikkerhedssele hvile 3

Approvals

ECE R 44/04

Usage

Rearfacing & forward facing

Weight limit

20-55 lbs (see below)

Installation

Rearfacing with isofix, tether straps andsupport leg: 20-40 lbs

Rearfacing with 2 or 3 point seatbelt, tether straps and support leg: 20-55 lbs

Forwardfacing with 5 point-harness 20-40lbs,:  3-point seatbelt

Highback booster with isofit and 3-point seatbelt 33-55 lbs

Highback booster with 3-point seatbelt 33-55 lbs

Features

Automatic ajustment of harness and head support when fastening and loosening the child

Self-tightening tether straps

– D-rings for installation of tether straps in the front seat runners

– Protective pads for child´s leg

– Isofit strap to connect the car seat to the isofix points when used as a highback booster

– 3 Recline positions

– Years of use: App 6.

5 år, 115 cm, 20 kg

5 år, 115 cm, 20 kg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Permanent link til denne artikel: http://www.sikkerautostol.dk/sikkerautostols-autostoleseats/stoleseats-25-kg55lbs/axkid-kidzofix-2/

Audi A4

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

Chevrolet Lacitte

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

Citroén C5

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

Ford Focus

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

Hyundai i30

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

Kia Ceed

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

Mazda 3

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

Opel Vectra/Vauxhal Vectra

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

Peugeot 307

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

Renault Clio

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

Renault Grand Scenic

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

Skoda Fabia Kombi

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

Skoda Octavia

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

Toyota Corolla Verso

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

VW Bora

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

VW Golf

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

VW Polo

Fotos af Axkid Kidzofix i forskellige biler

Bilens størrelse har ingen indflydelse på hvor godt eller skidt en bagudvendt autostol passer ind. det er bilens interiør og de voksne på forsædet der er afgørende. En stor bil er ikke nødvendigvis stor invendigt og en lille bil er ikke nødvendigvis lille indvendig i selve passagerkabinen.

Der kan …

Se side »

11 kommentarer

Spring til kommentar-formularen

  1. Christina S.

    Hej. Jeg har nu læst og læst og undersøgt en masse, men synes ligesom mange af de øvrige, der har skrevet et indlæg, at det er meget svært at finde den rigtige stol. Jeg håber virkelig meget, at du kan hjælpe mig, da jeg er i vildrede og gerne vil finde den bedste og dermed sikreste ift. vores søn og forhold.
    Vi har en lang søn (7 mdr., små 80 cm. og godt 9 kg), som gerne skulle kunne passe denne kommende stol, til han bliver ca. 4 år (evt. gerne længere). Han var hurtigt ude af den første babyautostol pga. sin længde og måtte over i næste kategori. Vi fik i Ønskebørn anbefalet en Recaro (9-36 kg) og har brugt den siden han blev 6 mdr. Men den fungerer ikke for os – bøvlet at få ham ind på plads i den og fastspændt. Desuden blev jeg for nyligt opmærksom på den store forskel på, om den er bagudvendt eller forud. Så vi har besluttet os for, at købe en bagudvendt. Men har haft virkelig svært ved at finde den rigtige.
    Faktorer/forhold der skal tages i betragtning: lang dreng, stolen skal være bagudvendt, vi skifter mellem 2 biler 2 dage i ugen (Volvo V40 st.car. Classic fra 2004, 1.8 og Ford C-max fra 2012, 1.8 (her skal stolen stå på forsædet), ingen isofix i nogen af bilerne, vi vil gerne kunne bruge stolen længe, så den skal ikke være lille/kort. Desuden kører vi ofte lange ture, så den skal have god siddekomfort og behagelig hvileposition. Vi er hhv. 177 og 185 cm høje.
    Den/de 2-3 stole du vil anbefale os, hvor kan man købe/prøve dem? Hverken Babysam eller Ønskebørn har ret stort udvalg af bagudvendte autostole til efter de 9 kg. og vi vil gerne prøve stolen, før den evt. bestilles via nettet (hvis vi kan finde en forhandler og forhåbentligt spare lidt penge).
    På forhånd tusind tak for råd og vejledning til at finde vej i autostolejunglen.
    Mvh. Christina

    1. Lena Larsen

      Hej Christina
      Axkid laver to modeller:

      Kidzofix med montering med isofix eller med bilens sikkerhedssele.
      Kidzone: Montering med sikkerhedsselen.

      Der er enkelte butikker i DK som forhandler Axkid, hvor de kan afprøves. Jeg har Kidzofix til samme formål. Kidzofix kan monteres med sikkerhedsselen og pladsmæssigt i bilen er der ingen forskel på denne og Kidzone når Kidzofix monteres i sikkerhedsselen. De hører til blandt de bagudvendte autostole der holder længst tid dvs til ca 120-125 cm børnehøjde.

      Pladsbehovet er ikke så stort igen når den monteres med sikkerhedsselen.
      Jeg plejer gerne at sige, hvis der er plads til BeSafe med isofix så er der også plads til en stol som denne her.

      Volvoen: Den kan sagtens have isofix selvom det ikke står nogen steder. I kan lade en hånd løbe i revenen mellem ryglænet og selve sædet. Støder I på to metalbøjler på begge ydersæderne, har bilen isofix. det skulle overraske mig hvis Volvoen ikke har det, idet Volvo opfandt isofix systemet sammen med Britax. Iøvrigt, hvis du flytter forsæderne lidt frem så vil du kunne få øje på sådan nogle metalbøjler som er svejset fast til skinnerne – et styk på hver skinne. Disse er beregnet til fastgørelse af de forkringssler der følger med bagudvendte autostole stole.

      CMax: Vær særligt opmærksom på gulvrummene. Støttebenet skal enten placeres på gulvet i rummet – dvs man fjerner låget og montere støttebenet direkte på bunden af det. ELLER I skal fylde gulvrummet ud med feks telefonbøger eller EPS foam (købes hos Bauhaus feks). I må ikke montere et støtteben ovenpå låget hvis rummet ikke er fyldt ud.

      MVH Lena

  2. Christina S.

    Hej Lena.
    Tusind tak for dit gode hurtige svar. Det kunne bestemt bruges. Vil lige tjekke volvo’en nærmere, men skulle bare være sikker på, at stolen også kunne sættes i c-max’en.
    Har du testet begge Axkid modellerne i de to bilmodeller og ved, at de fungerer sammen? I så fald vil vi skynde os at købe en axkid, har nemlig fundet den på tilbud hos en dansk forhandler.
    Jeg har svært ved at se den store forskel på de to modeller. Er de ikke næsten identiske udover selve monteringsdelen? Jeg hælder mest til Kidzofix, da forhandlere er nemmest at finde. Er den behagelig at sidde i og med god hvilefunktion? Det er vigtigt, når vi ofte kører ret lange ture.
    På forhånd mange tak for dit svar og hjælp.
    Venlig hilsen
    Christina

    1. Lena Larsen

      Jeg har haft Besafe med isofix i CMax, og for mit vedkommende (er 180 cm) var den for stor. Axkid med isofix fylder lige så meget med isofix monteringen men noget mindre ved sikkerhedsselemonteringen. Volvo´en har jeg ikke haft på visit.

      Kidzone og Kidsofix er ens i bortset fra at den ene kan monteres med isofix og har selvstrammende forankringsseler. Den anden er uden isofix og har ikke selvstrammende forankringsseler.

      Hældningen skulle du ikke få problemer med eftersom det bare er at skubbe lidt mere ned i stolen hvis man vil have mere hvilestilling når stolen er oprejst. Du kan godt indstille hvilestillingen når stolene er monteret. Så længe barnet er lille og har brug for hvilestillingen kan du bare lade den være i hvilestillingen og montere stolen helt ind til ryglænet. Når han så er færdig med at hvile/sove osv. så kan stolen sættes mere op og længere ud på sædet for at give bedre benplads

  3. Christina S.

    Bør vi forresten købe noget ekstra med til Kidzofixen (en særlig sele eller andet?)? Er der behov for det og til hvad/hvilken brug?

    1. Lena Larsen

      Alt hvad I skal bruge til monteringen følger med. Noget som er virkelig værd at investere i er et roterende spejl samt en sædebeskytter, der dækker både ryglæn og selve sædet i bilen.

      evt. et sæt fæsteøjer /tether loops til Forden. Volvoen har disse fastmonteret i skinnerne allerede.

  4. Christina S.

    Hej igen. Mange tak endnu en gang. 🙂
    Mvh. Christina

  5. Torben N.

    Hej Christina

    Jeg vil lige dele vores erfaringer med Kidzofix. De er ikke lutter rosenrøde. Det første problem er, at plastmaterialet bag på stolen samt på de guides der kan bruges til at få Isofix-beslagene ført i, er for hårdt. Det gør at det nemt går i stykker. Da den ene guide gik i stykker med det samme, var det besværligt at montere sædet… Samtidig er beslagene så brede, at de “normale” røde guides ikke kan bruges.

    Hvad værre er, er selerne. Det lader til, at der på vores eksemplar er problemer med at få selen til at løbe ordenligt under stolen. Det medfører at selerne i stolen er svære at løsne og kan være svære at stramme. Det betyder i praksis at man skal have to frie hænder for at klargøre stolen til næste gang poden skal i stolen. Det er muligvis ikke et problem hvis poden kan sidde i en barnevogn eller stå selv imens, men hvis ikke, kræver det en ekstra tur ud til bilen, hvis man kun er én person ud over poden.

    Et tredje problem, som muligvis ikke er et problem, er at stolen føles for løs i forsædet (selemontering), hvad enten den er fremad- eller bagudvendt. Det er muligvis en smagssag, men det føles ikke betryggende.

    Samlet set mener jeg, at stolen har et stort potentiale for usikker (ukorrekt) brug pga. seleproblemet, der i en stresset situation måske betyder at barnet ikke bliver tilstrækkeligt fastspændt. Desuden nager det mig at stolen virker løs, når den er monteret på forsædet.

    Derfor vil jeg kraftigt anbefale dig at prøve stolen i en butik og købe selvsamme eksemplar, hvis du finder den tilfredsstillende.

    Vi har brugt sædet i en Seat Altea (forsæde, fremafvendt, selemonteret) og Skoda Superb (bagsæde, bagudvendt, isofix).

    1. Lena Larsen

      Hej Torben

      Det lyder som om I har fået en “Mandagsmodel” af stolen. De to “tænder” inde i isofixarmene burde kunne holde. Det er en decideret fabrikationsfejl på stolen der burde kunne udløse en en reklamation. Såfremt I ikke ved det så har butikken 3 forsøg til at rette op på problemet. Bliver det ved med at gå i stykker, så har I krav på en ny autostol.

      Det er første gang jeg hører og læser om problemer med isofixsystemet på Kidzofix i øvrigt. Men det er godt at få med hvis der er flere med samme problemer. For det er den eneste måde man kan få løst problemet på og den eneste måde producenten kan få indblik i hvordan deres stole fungerer.

      Hvad mener du med at beslagene er så brede at de normale røde guides ikke kan bruges? Hvad er det for røde guides du mener?

      Hvad er det for noget plastik bagpå du nævner er for hårdt? Det bagpå er ikke noget der anvendes som sådan og burde ikke kunne komme i klemme noget sted.

      Splitterpladen bagpå stolen som 5 punktsselen er fastgjordt til kan godt “jamme” dvs. blive fanget. jeg har hørt om det fra nogle indehavere i Tyskland. Hvis det er det jeg tror det er så kan der nemt kan klares privat. men irriterenede det er det hvis det fortsætter. Selve stroppen som man strammer den med kan komme i klemme. Typisk er dette klaret ved at afmontere stolen og trække den fri igen også ellers trække mere fremad end opad fremadrettet. Producenten er klar over det.

      Ang. det tredie problem, Du har helt ret; for billisten er kun en guide til hvilke biler og på hvilke pladser i bilerne en autostol kan monteres forsvarligt i. Det er vigtigt at lægge mærke til hvilken årgang den testede bilmodel er fra. Har man en bil på listen der er fra samme årgang eller senere end den nævnte så kan man regne med at stolen kan monteres på den angivne pladser i bilen. Hvis bilen er ældre, så kan man komme ud for at stolen ikke passer på alle de godkendte pladser men kun i nogle af dem. Bilproducenterne ændrer fra tid til anden ret meget på deres bilmodeller. Det er langt fra altid de skifter navn. jeg har været ude hos Seat og afprøve i bla Seat Altea XL. De nævnte bla at feks en Seat Leon fra 2005 ikke kunne sammenlignes med samme model fra 2011 overhovedet. Det eneste de to delte var navnet. Alt andet var forandret. det samme er sket med Seat Altea men jeg kan ikke huske årstallet.

  6. Jakob

    Hvordan kan man være sikker på, at de såkaldte ‘safeguard’ er ok? Er de blevet testet i en rigtig uafhængig crash test (altså ikke bare i en video af en påstået crash test fra sen dybt utroværdige producent selv)?

    1. Lena Larsen

      Hej Jakob

      isofix systemet blev indført i Europa og USA i slutningen af 1990erne. Men i USA valgte man at bruge et andet system på autostolene end her i Europa. Man anvender en sele med disse Safeguard arme. De har således været i anvendelse i mange år efterhånden men i USA og ikke i Europa.I USA bruges systemet til en væsenligt højere vægt-grænse end her i Europa i autostole med 5-punktsselen i og desuden også fremadvendte. Så det er et testet system. Så vidt jeg husker så anvendes det pt. til autostole op til 36 kg med 5-punktsselen i.

      Lige crash testen af Kidzofix med Safeguard-systemet som er uploaded her på siden er ikke udført af Axkid selv, da de ikke har deres eget testanlæg. Den er udført af Klippan i Finland på deres testanlæg. Den er således udført af en konkurerende producent (Klippan Triofix og Graco Duologic 2/Klippan Kiss 2). testen er udført med samme hastighed som ADAC testen: 64 km/t.

      Axkid har i forbindelse med ADAC testen, indgået i dialog med ADAC der bla. indbefatter en ny test af kidzofix, når Safeguard systemet igen er på stolen. Præcist hvornår det sker, ved jeg dog ikke.

      Det som jeg synes er forfærdeligt i denne sag er at de isofixarme som Safeguard-armene på Kidzofix stolene blev erstattet har været igennem ECE R godkendelsesprocessen og blev godkendt. Nu er der så nok ikke nogen producent der vil anvende dem – og gudskelov for det.

Skriv et svar

%d bloggers like this: