↑ Tilbage til Tests

Plus Test

 

Vti

Et besøg hos Vti i Sverige er en drøm for enhver med interesse for børns sikkerhed i bilen. Vti er den instans der udfører verdens hårdste crashtest til udmålning af belastninger på små børns nakker og hoveder i autostole – den såkaldte Plus Test. Ud over Plus Test udføres der også komponent tests til autostole og ECE R 44 godkendelsestesten udføres også her.

 

Plus Test og T-Godkendelsen

Et besøg hos Vti betyder også et møde med et af verdens absolut førerende eksperter indenfor autostole og børns sikkerhed i bilen: Tommy Pettersson. Tommy er en af hovedpersonerne bag Plus Testen. Det var også bla. Ham som indførte forgængeren til Plus Test kaldet T-Godkendelsen som udmålte netop belastningerne på hoved og nakke, der fik sin opstart i 1975 – sådan ca 8 år inden ECE R godkendelsen blev indført i 1983. Grundlaget for Plus Test og forgængeren T-Godkendelsen er  VVFS 2003:29  Bilaga 2  Svenskerne har altså udført crash tests på autostole siden 1975 og dermed længe før alle andre. T-Godkendelsen blev da et suplement til ECE R godkendelsen som ikke udmåler belastningerne på barnets nakke og hoved. Den første bagudvendte autostol kom på markedet i Sverige i 1967.

T-Godkendelsen er senere blevet til Plus Test i og med at EU mente denne svenske test var stærkt konkurrenceforvridende og skulle afskaffes i 2008. T-Standard testen var obligatorisk og ingen fremadvendt autostol kunne bestå. De kan de stadig ikke.

Plus Test er delt op i to grupper: 18 kg og 25 kg og er frivillig. Dermed kunne svenskerne beholde testen og dobbeltmærkningen af autostole: ECE R 44/04 og Plus Test.

Plus Test udføres med 56 km/t.

 

Plus-Test maksbelastning på nakken:

Til 18 kg (Q3 dukken 14½ kg): 1220 kg/N = maks 122 kg trækkraft.

Til 25 kg (Q6 dukken 22,9 kg): 1640 kg/N = maks 164 kg. Trækkraft

Maksbelastninger er fundet ud fra rekonstruktioner af rigtige ulykker (ofte foretaget af Volvo), som man har foretaget igennem mange år .

Montering af autostolene foregår i henhold til bruger manualen. Har producenterne andre ønsker og disse iøvrigt følger ECE R reglementet gør man også det. VTI viger aldrig fra ECE R reglementet..

Dvs. at en autostol som monteres med et støtteben alligevel sagtens kan være testet uden støttebenet i brug og lænenede op ad test-riggens ryg, som består af et stålrør. denne montering foruden den som findes i brugermanualen.

Testen udføres med en meget advanceret testdukke-serie Q-Serien. Frontalkollisionstesten i ECE R udføres med 50 km/t. Denne test udføres med en noget mindre advanceret testdukke: P-Serien. Nakkebelastningerne måles ikke i ECE R.

 

Hvorfor måle belastningerne på nakken

Alt i bilen bevæger sig i retning af sammenstødet I en kollision – særligt frontal kollisionen. Det er isofix eller bilens sikkerhedssele som stopper autostolens bevægelse. Autostolens fastholdelsessystem som i dag vil være enten en kollisionspude eller en 5-punktssele stopper barnets krop. Hovedet stoppes af nakken. Til sidst stoppes hjernen af kraniet.

Nakken er hvirvler (knogler) der bla. Skal beskytte rygmarven. Det er sådan at nervebanerne flettes gradvist ind i rygmarven fra kroppen, således at jo højere op man kommer i rygmarven, desto flere nervebaner/tråde vil der være. Nervebanerne er tilkoblet hjernen. Nakkehvivlerne er tilkoblet kraniet og ikke hjernen. Hjernen er ikke tilkoblet nogen knogler (svømmer i cerebralvæske som skal yde ekstra beskyttelse til hjernen under kraniet). Alt dette betyder at der i nakken vil være stort set alle sammen i C56 og C6 (nedre del af nakken) og alle sammen være flettet in mellem C1 og C2(øvre del af nakken).

Nakken og alt inden i den er elastisk. Det bliver strukket når hovedet skal bremses. Det kan strække sig op til ca 12 cm. Men der skal under 1 cm til at brække nakkehvirvlerne og beskadige nervebanerne – let til dødeligt.

I en fremadvendt autostol er det nakken som bremser hovedet. I en bagudvendt autostol er det autostolens skal som bremser det med lidt hjælp fra 5-punktsselen. Belastningen og trækket i 5-punktsselen er meget mindre i en bagudvendt autostol. Det ses tydeligt længere nede.

 

Stole med kollisionspude

VTI har testet den første autostol med kollisionspude i henhold til Plus-Test. 

Stolen frembragte en trækkraft på Q3s nakke på 1974 Kg/Newton = 197,4 kg. Trækkraften på Q3 dukken må IKKE overstige 1220 kg/Newton = 122 kg. Trækkraften på nakken som stolen har frembragt er alt for høje og stolen har IKKE bestået.

Producenten har klaget over testen, da de mente den ikke er blevet udført korrekt. DET må man sande at sige er rigtigt. Plus Testen af denne stol er blevet udført noget mere lempeligt end den ville være blevet med en bagudvendt autostol!!! Hvad betyder så dette når vi ser på belastningen på nakken? JOH, hvis testen var blevet udført som vanligt ville nakkebelastningen have været noget højere – og altså have forværret resultatet.

Stolen har fået en høj karakter i den årlige store forbrugertest af autostole. – herunder lav belastning på nakken.

Interview med Tommy Pettersson hos VTI vedr. Plus Testen af Kollisionspudestolen (På svensk) 37 min. 21 sek inde i programmet

Plus Test af kollisionspudestol/Shield seat

 Plus test af kollisionspudestolen – Svensk Artikel

 

Mit besøg hos Vti

Jeg er så en af dem som har gået med den drøm på trods af at jeg havde haft en længere telefonsamtale med Tommy Petterson for ca. 1 år siden. Pludselig modtog jeg en mail og en opringning fra Besafe i Danmark, om jeg ikke ville med på deres næste tur derop, som var kun 5 dage væk. Det viste sig at Besafe i Norge havde taget kontakt til Besafe i Danmark (endnu engang tusind tak Victoria) noget tid tidligere samt at Pål og Kim fra Besafe i Danmark havde fulgt med på Sikkerautostol.Dk igennem længere tid. Endnu en blogger var inviteret med på turen og det var Kristian Konne – indehaveren af Autostol.dk. som havde været så venlig at oplyse mit telefonnummer til dem (hemmeligt grundet telefonsælgere). Min email har åbenbart et lidt for effektivt spam-filter idet Besafe flere gange tidligere havde forsøgt at komme i kontakt med mig.

Det lykkedes at komme med. Vi lagde ud med en lang bustur fra ca 11.30- 18.00 med en enkelt pause på 45 min. Ved Godisflyget. Med os var personale fra Ønskebørn forskellige steder i landet.

Vi boede ca 1 times kørsel fra Vti i Linkjöping på et rigtig pænt hotel i et meget idyllisk område i Sverige.

VTI besøg

 

Det eneste klagepunkt, var at naboen var en kirke og ikke et værsthus. Men det gik såmænd hurtigt i glemmebogen i al snakken om autostole og privatsnak.

VTI Kirken

 

Svensk natur:

VTI svensk natur

Svensk solnedgang:

Svensk solnedgang

 

Delegationen bestående af Besafe, Ønskebørn, Autostol.dk og mig selv Sikkerautostol.dk (bag kameraet)

VTI Delegationen

Efter lækker svensk mad lavet fra bunden af, var det tid til undervisning af Besafe selv. Her blev der undervist i ECE R 44 reglementet, det nye reglement i-size, de forskellige testformer, ADAC, ECE R, Plus Test sat op imod hinanden, og bla. derfor er der ikke lavet nogen ændringer i blogindlægget om Forbrugertests. De forskellige typer autostole blev gennemgået. Så indlægget om Kollisionspude vs Bagudvendt byder heller ikke på nogen som helst ændring.

Derpå var det tid til ren hygge, og det blev der. De fleste væltede omkring kl 00.30. Vi skulle alle tidligt op og afsted til Vti i Linkjöping.

Det første der mødte os var testbanen. Det er denne bane og testslæde som alle tests udføres på. Det er svært at se, men vægten på denne testslæde svarer til en almindelig personbil – godt 12-1300 kg.

VTI Slæde

VTI testbane

 

Min viden om autostole er stor – ret stor endda. Men den blegner i sammenligning med denne mands viden: Tommy Pettersson (ham i jakkesættet)

Tommy Pettersson

Rudolf var også tilstede

VTI Rudolf

 

Denne kolos af en hjelm skal forestille at være det hoved helt små børn render rundt med. Det er meningen man skal tage den på hovedet for at se hvordan det er at være barn med et hoved som er noget overdimensioneret i forhold til resten af kroppen. Hovedet er meget stort på små børn og vægten på det udgør ca 25% af hele kropsvægten. Jeg ved ikke præcist hvad hjelmen her vejer. Men Vti har solgt dukkehoveder (den er god nok), som jeg er i besiddelse af. Det store dukkehoved svarer til 6% af en voksen mand på 75 kg. Her kommer det fulde skema fra Vti. Vægtangivelserne er gennemsnitlige og kan variere fra person til person. Men %-delene er ikke gennemsnitlige.

Nyfødt:

Kropsvægt: 3,4 kg.

Hovedvægt: 0,7 kg.  

Hovedets vægt i %: 20,6 %

9 månader

Kropsvægt: 9,0 kg.

Hovedtvægt: 2,2 kg.

Hovedets vægt i %: 24,4 %

18 månader

Kropsvægt: 11,0 kg

Hovedvægt: 2,7 kg.

Hovedts vægt i %: 24,5 %

3 år

Kropsvægt: 15,0 kg.

Hovedvægt:  2,7 kg.

Hovedets vægt i %: 18,0 %

6 år

Kropsvægt: 22,0 kg

Hovedvægt: 3,5 kg.

Hovedets vægt i %: 15,9 %

10 år

Kropsvægt: 32,0 kg.

Hovedvægt: 3,6 kg.

Hovedets vægt i %: 11,2 %

Voksen mand

Kropsvægt: 75,0 kg.

Hovedvægt: 4,5 kg.

Hovedets vægt i %: 6,0 %

Hjelmens vægt regnstykke

Hoved + hjelm: 75 kg – 25% = 18,75 kg.

Hjelmen: 18,75 kg – 4,5 = 14,25 kg

Lad det være sagt med det samme – nu giver det pludselig mening hvorfor ungerne altid går med så spredte og usikre ben i starten. Jeg tror vi alle gjorde nøjagtig det samme her på seminariet. Men bare rolig, hjelmen her er hængt op, så man falder ingen steder.

VTI hjelm

 

Så var det tid til at Tommy Pettersson skulle præsentere sig selv, hans arbejde, Vti´s formål, testene, testdukkerne som anvendes idag og hvad der skulle ske i løbet af den dag.

Q-Serien

Q3 Vægt:

Hoved + nakke: 3,17 kg

Brystkasse: 6 kg

Ben (begge): 3,54 kg

Arme (begge: 1,48 kg

Tøj: 0,4 kg

Totalvægt: 14,59 kg

 

Q3 Højde:

Siddehøjde (Hovedet let bøjet): 54,4 cm

Skulderhøjde: 32,9 cm

Total højde (Hovedet let bøjet): 98,5 cm

Brystdybde: 14,6 cm

Skulderbredde: 25,9 cm

Hoftebredde: 20 cm

Bagdel til knæ: 30,5 cm

 

Q6 Vægt:

Hoved og hals: 3,94 kg

Brystkasse: 9,07 kg

Ben (begge): 6,90 kg

Arme (begge): 2,49 kg

Tøj: 0,55 kg

Totalvægt Q6: 22,95 kg

 

Q6 Højde

Siddehøjde (hovedet let bøjet): 60,1 cm

Skulderhøjde: 36,2 cm

Total højde (hovedet let bøjet): 114,3 cm

Brystdybde: 14,1 cm

Skulderbredde: 30,5 cm

Hoftebredde: 22,3 cm

Bagdel til knæ: 36,6 cm

 

Så var det tid til crash-tests på 50 km/t (Plus Test: 56 km/t). Første autostol var Besafe izi Comfort monteret med isofix og fremadvendt. Den skulle testes med Q3 testdukken, som ligger lige ved siden af den på et bord.

VTI Q3 dukke

Her præsenterer Tommy Pettersson selve testen.

VTI Tommy

Izi Comfort efter crashtesten. Læg godt mærke til hvor løs 5-punktsselen er. Jeg kunne få en underarm igennem. Det skyldes ikke at testdukken ikke var godt nok spændt fast i stolen, ej heller at selen var dårlig og heller ikke at autostolen var dårlig. Det skyldtes udelukkende de belastninger 5-punktsselen blev udsat for alene ved 50 km/t.

Det er i den forbindelse værd at nævne, at 50 km/t svarer til et frit fald fra 10 meters højde når man rammer vej, bil eller hvad det end er, såfremt man IKKE er spændt fast. Det er godt og vel et frit fald fra 3. etage. Det samme gælder for de små børn. Det underlige her er at nogle mener det er ok ikke at spænde børnene fast og istedet sidde med dem på skødet. Dette gælder også befordring i taxier. Men de samme forældre kunne aldrig drømme om at smide deres børn ud af vinduet fra 3. etage med vilje.

IMG_0209

IMG_0206IMG_0208

 Derfor skal en kollideret autostol kasseres uanset hastighed

Her er ses belastningen på Izi Comforts skal tydeligt. Det er IKKE et tegn på at stolen er dårlig. Den er faktisk rigtig god af en fremadvendt autostol. Man ser tydeligt hvordan selve autostolen har strukket sig i skallen. Det er alt sammen med til at bremse barnet på den bedste og blødeste måde muligt i en fremadvendt autostol. Jo hårdere – desto værre.

IMG_0214

 

IMG_0212

 

IMG_0211

 

IMG_0210

Derefter blev denne test gennemgået af Tommy Pettersson hvor vi kunne se video-optagelsen af den i slowmotion.

Så blev det tid til at teste Izi Kid X3 isofix som er en bagudvendt autostol. Igen Testdukke Q3 og 50 km/t lige ind i betonvæggen.

IMG_0199

VTI Izi Kid

 

Her er stol og dukke så efter testen. Læg mærke til hvor meget mindre løs 5-punktsselen er. 

Stolen blev gennemgået – og en rigtig god autostol. 

VTI Izi Kid skader

VTI Izi Kid skader

VTI Izi Kid skader

Her er stol og dukke så efter testen. Læg mærke til hvor meget mindre løs 5-punktsselen er. 

Sikkerhedsselens og 5-punktsselens placering

Dette blev gennegået umildbart efter crashtestene. Men det behandles i blogindlægget Fejlanvendelse/Misuse.

Ulykker, nyt reglement ( R 129) og statistikker

Blev gennemgået på universitetet ikke langt fra Vti af bla. Tommy Pettersson. Disse ting gennemgås separat i fejlmontering og fejlanvendelse/misuse samt I-Size.

 

Link til listen over T-Plus godkendte stole

http://www.ntf.se/


The T-Test:

That´s the former title of the test which is known as the Plus Test today. The T-Test was born in 1975 – long before the ECE R 44 approval testing of child car seats – which came begining 1980s. the T-Test meassured the neck loads in frontal collisions. The testing methods are set out in the “VVFS 2003:29  Bilaga2”  The Swedes had to abolish the T-test in 2008 . After that the ECE R 44 and T double marking on child car seat was no longer permitted. The T- Test was mandatory

Since the rearfacing seats have proven so much more effective in protecting children up until 6 years of age – to the point where the fatality rate is allmost nill, experts decided to introduce the T- Test in a slighty different form. The new form is called Plus Test and is voluentary. testing methods are set out in the  “VVFS 2003:29  Bilaga2”

The T-Test and the Plus Test meassure the loads on the  neck in head on collisions. The requirements for passing are set  below  the maximum load that a child´s neck can tolerate. FF seats go beyond that limit. Another requirement is that the seat can be installed in all seating positions in the car (for isofix: only where isofix is available). The Plus Test is divided in two groups:

18 kg/40 lbs

25 kg/55 lbs

The loads on the neck are meassured in Fz (Force + direction) which is basically neck-pull loads. Try to imagine bungeejumping head first off a bridge. The second the bands can´t stretch anymore, they will pull you back up. While the body gets pulled in one direction (upwards), the head continues in the same direction (downwards) leaving only the neck to stop it. this results in the neck stretching.

Maximum neckforces Plus Test:

Q3 dummy: 1220 newton = 122 kg 

Q6 dummy: 1640 newton= 164 kg

 

In order to avoid injuries to the neck in a 3-year-old the loads must be below 1300 Newton = 130 kg. Neckloads in forward facing systems begin at 1500 newton = 150 kg for the Q1 = a 1-year-old child and end at app. 2800 newton = 280 kg

The limits used in the Plus Test have been found via reconstructing thouands of real road accidents throughout the years – all carried out by Volvo.

 

Seats with with impact shield:

VTI have tested the first seat with impact cushion.

The seat was tested with the Q3 dummy and the resulting neckloads mounted to 1974 Kg/Newton = 197,4 kg = 434,5 LBS. The maximum neckloads for the Q3 dummy in the Plus Test are: 1220 Kg/Newton = 122 kg = 268.4 LBS. The resulting neckloads in this seat are much too high, and the seat DID NOT pass the Plus Test.

 

The manufactorer has complained about this test stating that it was not correctly carried out. THAT it was indeed; The Plus Test carried out on this seat was somewhat milder than would have been the case with a rearfacing seat. What this means in terms of loads on the neck, is that this number would have been somewhat higher if the test had been carried out like it normally would have been.

The seat got a high score in the big child seat consumer test issued each year, where the neckloads were deemed low.

 

VTI installation of the seats

Installation of the seats happen according to the user guides made by the manufactorers. However, sometimes the manufactorers will ask to have their seats tested in an alternative way that might not be in the user guides. This is granted for as long as the installation methods do not deviate from the ECE R 44 child seat regulations.

 

This way a child seat can be tested not using the footprop and installed leaning on the steel tube on the test rig, which represents the dash board in a car or a frontseat. 

 

Test results cannot be transferred directly to a car, because the dashboard and the front seats are softer than the steel tube on the test rig. But the results are still very trustworthy and usuable in real life accidents as the testing methods are  constructed completely according to findings in the reconstructions of real car crashes.

Link to the list of seats that have been tested and meet the T-Plus Standard.

Plus-tested stole/seats

her kan I læse mere om T-Plus/ More about the T-Plus

 

VTI

 

Permanent link til denne artikel: http://www.sikkerautostol.dk/tests/svensk-plus-testswedish-plus-test/

Plus Test (English)

Vti
An invitation to visit Vti in Sweden is a dream come true for everyone with an interest in childrens´ safety in cars. Vti performs the world´s toughest crash test to measure loads in the head and neck in child car seats – the so-called Plus Test. Vti also performs compnonent testing as well as …

Se side »

2 pings

  1. Forbrugertests | Sikkerautostol.dk - bagudvendt - vejen fremad

    […] Svensk Plus Test/Swedish Plus Test […]

Skriv et svar

%d bloggers like this: